چه طور بی دردسر خانه تکانی کنیم؟

با نزدیک شدن به فصل بهار، خانه ‌تکانی به یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده ها تبدیل شده. تمیز کردن خانه کار پر‌ دردسری است و دلیل آن وجود کارهای مختلف برای انجام دادن است. بسیاری از افراد از واژه خانه ‌تکانی وحشت دارند اما باید بگوییم که تمیز کردن خانه و آماده ‌سازی آن برای فصل بهار نیز از الزامات و رسوم سنتی ایرانی است. بنابراین راهی برای فرار وجود ندارد اما راهکارهایی هستند که به کمک آن امکان ساده و سریع تر کردن خانه تکانی فراهم می‌شود. با ما همراه باشید تا به شما یاد دهیم که چگونه می‌توان خانه را بی‌دردسر تمیز کرد.

چه طور بی دردسر خانه تکانی کنیم؟
چه طور بی دردسر خانه تکانی کنیم؟

با نزدیک شدن به فصل بهار، خانه ‌تکانی به یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده ها تبدیل شده. تمیز کردن خانه کار پر دردسری است و دلیل آن وجود کارهای مختلف برای انجام دادن است. بسیاری از افراد از واژه خانه ‌تکانی وحشت دارند اما باید بگوییم که تمیز کردن خانه و آماده ‌سازی آن برای فصل بهار نیز از الزامات و رسوم سنتی ایرانی است.

بنابراین راهی برای فرار وجود ندارد اما راهکارهایی هستند که به کمک آن امکان ساده و سریع تر کردن خانه‌ تکانی فراهم می‌شود. با ما همراه باشید تا به شما یاد دهیم که چگونه می‌توان خانه را بی‌دردسر تمیز کرد.

1. یک چک‌ لیست آماده کنید:

تهیه یک لیست ساده، از اتلاف وقت جلوگیری می‌کند. بنابراین با مشخص بودن برنامه، خانه ‌تکانی با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. تنها کافی است که لیست کوتاهی از کلیه قسمت‌هایی از خانه که قصد تمیز کردن آن را دارید، تهیه کنید.

با این کار همه کارها با دقت و طبق برنامه ‌ریزی شما انجام خواهد شد.

2. از سایر افراد نیز کمک بگیرید

همانطور که میدانید، خانه تکانی کار ساده‌ای نیست و روندیست است که نیاز به همکاری دارد. از اعضای خانواده کمک بخواهید. در صورتی که به تنهایی زندگی می‌کنید، از دوستان خود در ازای جبران برای آنها، کمک بخواهید.

کارها و وظایف مختلف را با توجه به نقاط قوت اعضای تیم خود تقسیم بندی کنید. اجازه دهید که اعضای خانواده یا دوستانتان، کارهایی را انجام دهند که از آن لذت می‌برند. توجه به این نکته سبب می‌شود که کارها سریع ‌تر انجام شود و خانه تکانی دیگر خسته کننده و طاقت فرسا نباشد.

3. وسایل مورد نیاز برای خانه تکانی را جمع‌آوری کنید


یک هفته قبل از برنامه ‌ریزی برای تمیز کردن خانه، وسایل و ابزار مورد نیاز برای این کار را تهیه کنید. در صورت نیاز، کالا و محصولات شوینده لازم را خریداری کنید. علاوه بر این در صورت تمایل، این امکان وجود دارد که از پاک کننده‌های خانگی مانند جوش شیرین و سرکه نیز به جای مواد شوینده شیمیایی استفاده کنید.

در صورت کمبود وقت، خرید اینترنتی و سفارش آنلاین نیز گزینه ای مناسب خواهد بود. برای خرید با تخفیف و برخورداری از سایر خدمات از سایت ویدوین بازدید کنید.

۴. برای کارها و وظایف مختلف برنامه ‌ریزی کنید

چنانچه قصد انجام کارهای وقت ‌گیر را دارید، زمان بیشتری را به خانه تکانی اختصاص دهید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید فرش‌های خانه را بشویید، به حداقل دو روز زمان برای خشک شدن آن نیاز است. بنابراین با برنامه ‌ریزی دچار سردرگمی نخواهید شد و در نهایت کلیه کارها در زمان کوتاه و با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

۵. تنها روی انجام یک وظیفه تمرکز کنید

هنگامی که کارها و وظایف زیادی برای انجام دادن وجود دارد، بسیاری از افراد تمایل دارند که با انجام کارهای دیگر خود را از این طریق گول بزنند. بنابراین کارها روی هم تلنبار خواهند شد، بدون اینکه هیچ یک از آنها به طور کامل انجام شوند. پس چه باید کرد؟

برای جلوگیری از اتلاف وقت و نیمه رها شدن کارها، تنها روی یک فعالیت به خصوص تمرکز کنید. اگر تلاش کنید که همه کارها را یکباره انجام دهید، هیچ یک از آنها را به درستی انجام نخواهید داد. در ضمن ممکن است که بسیاری از کارها و وظایف مهم را نیز فراموش کنید.

۶. برای پیشرفت کارها، خود را تشویق کنید

هنگامی که یک تمیزکاری بزرگ را برنامه‌ریزی می‌کنید، امکان دلسرد شدن وجود دارد. هنگامی که به لیست بلند خود نگاه می‌کنید با دیدن کارها و وظایف بسیار برای انجام دادن، بیش از پیش نا‌ امید خواهید شد. در چنین مواقعی تمرکز خود را روی کارها و وظایفی که انجام شدند، قرار دهید. این کار شما را از دلسردی و ناامیدی دور می‌کند و انگیزه کافی برای انجام سایر کارهای باقیمانده را به شما خواهد داد.

۷. استراحت کنید

شما یک ماشین نیستید، بنابراین تصور نکنید که باید مانند یک ماشین کار کنید. در برنامه ریزی خود برای خانه‌تکانی، زمانی را برای استراحت اختصاص دهید. با این کار هنگامی که دچار خستگی و ضعف می‌شوید، برای استراحت در زمانی که تعیین کرده‌اید، مشتاق خواهید شد.

در زمان استراحت از هوای دل ‌انگیز بهاری لذت ببرید و خود را به یک لیوان چای دعوت کنید.

۸. غذا و میان وعده‌ها را از قبل تدارک ببینید

با توجه به اینکه در طول خانه تکانی به کالری زیادی نیاز دارید، مواد غذایی لازم برای تامین انرژی خود و اعضای خانواده را تدارک ببینید. بنابراین از شب قبل، اقدام به تهیه وعده‌های مورد نیاز خود در طول روز کنید. این کار نگرانی شما در مورد وعده ‌غذایی اعضای خانواده را از بین می‌برد و سبب می‌شود که روی وظایف و کارهای دیگر تمرکز کنید.

۹. از خانه تکانی لذت ببرید

در زمان تمیز کردن خانه، نوعی سرگرمی برای خود در نظر بگیرید. لیستی از آهنگ‌های مورد علاقه خود را آماده کنید. گوش دادن به موسیقی سبب پیشرفت در کارها می‌شود و در نهایت کارها به سرعت بیشتری انجام خواهند شد.

چک‌ لیست کارها

آشپزخانه

  • داخل فر، یخچال و فریزر و ماشین ظرف‌شویی را تمیز کنید.
  • سقف و دیوار و لامپ‌های روشنایی پاک کنید.
  • پرده‌های آشپزخانه.
  • کابینت‌ها و وسایل داخل آن

پذیرایی

  • سقف و دیوارها و لامپ‌های روشنایی.
  • تمیز کردن فرش و پنجره‌ها.
  • تمیز کردن مبل‌ها و ساماندهی فضای پذیرایی

اتاق خواب

  • تمیز کردن تشک‌ها، رختخواب و بالش‌ها.
  • تمیز کردن پرده‌ها و مرتب کردن کمدهای لباس.

حمام و سرویس بهداشتی

  • دور انداختن شوینده‌های قدیمی.
  • تمیز کردن سقف و دیوارها

 نتیجه‌گیری

با توجه به آنچه بیان شد، با برنامه ریزی و تهیه یک لیست ساده، خانه تکانی بی دردسری را تجربه خواهید کرد و در پایان کار خانه ای مرتب، تمیز و زیبا خواهید داشت.



مقاله قبلی

چگونه بدون قربانی کردن کیفیت، بودجه کمتری برای پوشاک صرف کنیم؟

مقاله بعدی

خانه تکانی اقتصادی

یکشنبه، 25 اسفند 1398 10:33