چگونه بدون قربانی کردن کیفیت، بودجه کمتری برای پوشاک صرف کنیم؟

تا به حال به این فکر کرده‌اید که سالانه چه هزینه‌ای صرف خرید لباس می‌کنید؟ اگر اهل جمع ‌کردن صورتحساب‌های خود نباشید به احتمال زیاد جواب این سؤال را نمی‌دانید ولی برای برطرف شدن کنجکاوی خودتان هم که شده فصل قبل را توی ذهنتان مرور کنید و ببینید می‌توانید تعداد خریدهای مربوط به پوشاکتان را بشمرید؟

چگونه بدون قربانی کردن کیفیت، بودجه کمتری برای پوشاک صرف کنیم؟
چگونه بدون قربانی کردن کیفیت، بودجه کمتری برای پوشاک صرف کنیم؟

برای مدیریت هزینه زندگی، قبل از هرچیز باید بدانید هزینه‌های اصلی شما شامل چه چیزهایی می‌شوند. هزینه‌های اصلی در هر خانواده با خانواده دیگر فرق می‌کند. به عنوان مثال ممکن است هزینه اجاره خانه بیشترین هزینه ماهانه‌ی یک خانواده را در بر بگیرد، در حالیکه خانواده دیگری همین میزان هزینه را در ماه صرف دارو و خدمات درمانی کند. اما آن چیزی که بین تمام خانواده‌ها مشترک است هزینه خوراک و پوشاک است. در این مطلب قصد داریم راه‌های کاهش هزینه لباس را بررسی کنیم تا نشان دهیم چگونه می‌توانیم بدون قربانی کردن کیفیت، بودجه کمتری برای پوشاک صرف کنیم.

چند پیشنهاد برای کاهش هزینه لباس

تا به حال به این فکر کرده‌اید که سالانه چه هزینه‌ای صرف خرید لباس می‌کنید؟ اگر اهل جمع ‌کردن صورتحساب‌های خود نباشید به احتمال زیاد جواب این سؤال را نمی‌دانید ولی برای برطرف شدن کنجکاوی خودتان هم که شده فصل قبل را توی ذهنتان مرور کنید و ببینید می‌توانید تعداد خریدهای مربوط به پوشاکتان را بشمرید؟ این کار به شما یک دید کلی می‌دهد تا بدانید هزینه پوشاک، چند درصد از درآمد شما را به خودش اختصاص می‌دهد. روش‌های زیادی برای کاهش هزینه لباس از صورتحساب‌های سالانه وجود دارد که در این مطلب به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. 

چیزی را که نمی‌پوشید، بفروشید

توی کمد لباس هر کسی تعداد زیادی لباس نپوشیده به امید روزهای لاغری یا چاقی وجود دارد که اغلب هرگز هم پوشیده نمی‌شوند. یک اصل اساسی می‌گوید اگر لباسی را برای یک سال نپوشیدید، برای سال بعد هم نخواهید پوشید. علاوه بر این ممکن است لباس‌هایی داشته باشید که از دیگران هدیه گرفته‌اید اما به سلیقه تان نمی‌خورد و آن‌ها را همانطور اتوکشیده در کمدتان رها کرده‌اید. این دست لباس‌های خود را از کمد بیرون بیاورید و فکری به حالشان بکنید. می‌توانید از طریق انواع اپلیکشن‌ هایی که برای این کار به بازار آمده‌اند لباس‌هایتان را بفروشید یا کمی خلاقیت به خرج دهید و لباس‌هایتان را در جمع دوستانتان به اشتراک بگذارید و آن‌ها را هم ترغیب کنید که همین کار را بکنند. نگران نباشید اگر روزی به سایز مناسب لباستان رسیدید می‌توانید به خودتان جایزه بدهید تا یک لباس جدید برای خودتان بخرید. 

فروشگاه‌های تخفیف دار را پیدا کنید

چیزی که این روزها به راحتی پیدا می‌شود فروشگاه‌های تخفیف دار است. اغلب فروشگاه‌ها به صورت فصلی یا هفتگی یا دوره‌ای بر روی محصولات خود تخفیف‌های خوبی اعمال می‌کنند تا از طریق جذب مشتری با دیگر فروشگاه‌ها و تولیدکننده‌ها رقابت کنند. پس شما هم از این فرصت‌ها بهترین استفاده را بکنید و یک فروشگاه تخفیف دار خوب برای خرید لباس‌هایتان پیدا کنید.


به برندهای ایرانی اطمینان کنید

گول برندهای خارجی در بازار را نخورید. بسیاری از برندهایی که در بازار می‌بینید واقعی نیستند و در بسیاری از کارگاه‌های تولید پوشاک داخلی تولید می‌شوند. گاهی لباس تولید شده از پارچه ایرانی و دوخت ایرانی را با برند ترک و اروپایی و غیره وارد بازار می‌کنند و با قیمت جنس ترک یا اروپائی می‌فروشند. گول برندها را نخورید. به پارچه و کیفیت دوخت دقت کنید و اگر کیفیت لازم را از نظر شما داشت به آن اعتماد کنید. مطمئن باشید خرید کالای ایرانی با برند ایرانی بسیار بهتر از خرید کالای ایرانی با برند ترک است. 

از حراجی‌های آخر فصل استفاده کنید

اگر لباس هر فصل را در پایان آن فصل بخرید، می‌توانید به میزان زیادی در هزینه‌های خرید لباس صرفه‌جویی کنید. از آنجا که اغلب خرده ‌فروشان و فروشگاه‌های کوچک ترجیح می‌دهند در پایان هر فصل درگیر انبارداری برای لباس‌های فصلی نشوند با نزدیک شدن به پایان فصل لباس‌های آن فصل را حراج می‌کنند که زمان بسیار خوبی برای خرید است. 

لباس با کیفیت بخرید

یک ضرب‌المثل انگلیسی می‌گوید: «هنوز آنقدر پولدار نشده‌ام که جنس ارزان بخرم!» بله، کاملاً درست است. شاید در نگاه اول اینطور به نظرتان برسد که لباس باکیفیت گرانتر است و برای خرید آن پول بیشتری باید خرج کرد اما در عوض یکبار خرج می‌کنید و تا مدت‌ها از آن استفاده می‌کنید. خرید لباس ارزان قیمت به معنای دور ریختن پول است، چون با خراب شدن آن مجبورید چند ماه بعد دوباره خرید کنید و با خراب شدن این یکی، باز هم مجبورید چند ماه بعد دوباره خرید کنید و پولتان را به طور مداوم دور بریزید.


با دیدن تبلیغات وسوسه نشوید

درست است که تبلیغات و خرید تخفیف دار راه خوبی برای انجام یک خرید به صرفه است اما این تبلیغات اثر مضری هم دارند و آن این است که مدام شما را ترغیب به خرید می‌کنند و ممکن است شما تنها با این توجیه که یک حراجی خوب پیدا کرده‌اید، چند بار در ماه و خیلی بیشتر از چیزی که نیاز دارید اقدام به خرید کنید. پس از تبلیغات و تخفیف‌ها به صورت درست و آگاهانه استفاده کنید و گول تبلیغات را نخورید. 

از لباس خریداری شده به خوبی مراقبت کنید

مراقبت از لباس به معنای افزایش طول عمر و کیفیت آن است. پس بعد از خرید هر لباس، اتیکت مشخصات روی آن را بخوانید و اصول شستشو و مراقبت از لباس را به درستی رعایت کنید. لباس‌های حساس و رنگ روشن را حتماً در کاور قرار دهید و بقیه لباس‌هایتان را هم به صورت مرتب در کمد نگهداری کنید تا با اتو کردن های زیاد و شستن‌های زیاد باعث زود خراب شدن آن‌ها نشوید.



مقاله قبلی

وبسایت‌ های ایرانی آموزش آنلاین

مقاله بعدی

چه طور بی دردسر خانه تکانی کنیم؟

شنبه، 24 اسفند 1398 10:38