ایده‌هایی برای دفعه بعدی که قصد تخفیف دادن به مشتریان را دارید

همه فروشندگان برای جذب مشتری و افزایش فروش کالای خود دست به روش‌های رقابتی در بازار می‌زنند. اگر شما نیز به دنبال راهی برای فروش بهتر محصولات خود هستید در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با انواع پیشنهادات فروش و تخفیف به مشتری آشنا کنیم. این راه‌ها یا پیشنهادها به چند دسته تقسیم می‌شوند که تنها یکی از آن‌ها کد تخفیف است.

ایده‌هایی برای دفعه بعدی که قصد تخفیف دادن به مشتریان را دارید
ایده‌هایی برای دفعه بعدی که قصد تخفیف دادن به مشتریان را دارید

همه فروشندگان برای جذب مشتری و افزایش فروش کالای خود دست به روش‌های رقابتی در بازار می‌زنند. اگر شما نیز به دنبال راهی برای فروش بهتر محصولات خود هستید در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با انواع پیشنهادات فروش و تخفیف به مشتری آشنا کنیم. برای فروش بهتر کالای خود لازم نیست در همان اولین اقدام قیمت کالایتان را کاهش دهید. راه‌های دیگری نیز وجود دارند که بدون کاستن مستقیم از قیمت منجر به فروش بهتر کالای شما می‌شوند. این راه‌ها یا پیشنهادها به چند دسته تقسیم می‌شوند که تنها یکی از آن‌ها کد تخفیف است.


انواع پیشنهادات

در اغلب فروشگاه‌ها برای فروش بهتر محصولات یکی از راه‌های زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

تخفیف نقدی

تخفیف درصدی

ارسال رایگان

هدیه مخصوص برای اعضا

 تخفیف نقدی

در این روش، به ازای یک رقم معین شده برای خرید، فروشگاه مبلغ مشخصی را به خریدار اعطا می‌کند. به عنوان مثال فروشگاه در تبلیغاتش اینطور عنوان می‌کند که به ازای خرید بالای 500 هزار تومان، 100 هزار تومان به خریدار پرداخت می‌کند. 100 هزار تومان 20 درصد رقم کلی خرید است ولی مطالعات آماری نشان داده است که این شکل از تبلیغ در اغلب موارد مؤثر تر از تخفیف درصدی است، به دو علت: دلیل اول اینکه شما از طریق این تبلیغ خریدار را ترغیب می‌کنید که برای گرفتن آن 100 هزار تومان مبلغ خرید خود را بیشتر کند. این شیوه بالاخص در فروشگاه‌های بزرگی که تنوع کالای زیاد دارند بسیار مؤثر است. دلیل دوم این است که با این شیوه‌ی تبلیغ خریدار احساس می‌کند که آن 100 هزار تومان حق اوست و اگر از آن استفاده نکند سرش کلاه رفته است به همین دلیل تمام سعی‌اش را می‌کند تا از تخفیف ارائه شده استفاده کند.

 تخفیف درصدی

تخفیف درصدی شایع ترین نوع تخفیف در بازار است. به عنوان مثال 20% تخفیف برای تمام اجناس فروشگاه! تخفیف درصدی می‌تواند محدود و زمان‌دار و یا دائمی باشد.


یکی بخر دو تا ببر

این شگرد تبلیغاتی نیز به نوعی تخفیف درصدی به حساب می‌آید. شما به جای آنکه روی کالای خود 50 درصد تخفیف بگذارید دو تا از آن کالا را به قیمت یکی می‌فروشید. این شیوه در مورد کالاهایی مؤثر است که کم فروش هستند و نیاز به جلب توجه مشتری دارند. این کالاهای کم فروش ممکن است در رقابت با کالاهای مشابه دیگر برندها چندان به چشم نیایند و از قافله خرید عقب بمانند. از طریق این شگرد تبلیغاتی شما می‌توانید کالای خود را از دیگر کالاهای رقیب متمایز کنید و فروش آن را افزایش دهید.

 ارسال رایگان

یکی دیگر از پیشنهاداتی که باعث ترغیب مشتری به خرید می‌شود و فاکتور مهمی در عرصه فروش آنلاین است، ارسال رایگان کالا بدون هزینه حمل و نقل آن است. از آنجا که استفاده از خرید آنلاین هر روز بیشتر از قبل میان مردم رایج می‌شود، ارسال رایگان و سریع می‌تواند یک فروشگاه اینترنتی را از فروشگاه دیگر متمایز کند. برخی فروشگاه‌ها برای جذب مشتری تمام کالاهای خود را تا محدوده جغرافیایی مشخصی رایگان ارسال می‌کنند و برخی دیگر از فروشگاه‌ها برای ارسال رایگان سقف قیمت دارند. به عنوان مثال تنها خرید بالای صد هزار تومان رایگان ارسال می‌شود.


هدیه مخصوص اعضا

هر فروشگاهی علاوه بر کالاهای به روز و پرفروشش، کالاهایی نیز دارد که نه تنها پرفروش نیستند بلکه مدت‌ها در انبار فروشگاه مانده‌اند و هزینه انبارگردانی را هم به فروشگاه تحمیل کرده‌اند. می‌توانید این کالاهای کم فروشتان را به عنوان هدیه برای خریدارانتان کنار بگذارید. با اینکار ناخواسته اقدام به تشکیل باشگاه طرفدارانتان می‌کنید. اختصاص هدیه به خریداران از لحاظ روانی تأثیر بسیار خوبی بر روی آن‌ها دارد و با اینکار درصد زیادی از اولین خریدارانتان را به خریداران همیشگی تبدیل می‌کنید.

 تخفیف بد تأثیر منفی دارد

اینطور نیست که هر تخفیفی منجر به افزایش فروش شود. یک تخفیف بد و ناشیانه نه تنها باعث افزایش فروش نمی‌شود بلکه مشتری را به شما بی‌اعتماد می‌کند و باعث کاهش فروشتان می‌شود. یکی از انواع تخفیف‌های بد تخفیف‌های دروغین هستند. مثلاً تخفیف به علت تغییر شغل در حالیکه ماه‌ها می‌گذرد و شغلی عوض نمی‌شود. یا تخفیف‌هایی که در پس افزایش قیمت اعمال می‌شوند. بسیاری از فروشگاه‌ها ابتدا قیمت پایه محصولات خود را بالا می‌کشند و بعد با برچسب تخفیف 50 درصدی شروع به تبلیغ کالاهایشان می‌کنند.

 کالای درست را برای تخفیف انتخاب کنید

در بسیاری از موارد فروشنده‌ها تنها کالاهای روی دست مانده و کم ‌فروششان را تخفیف گذاری می‌کنند. این روش شاید منجر به فروش بیشتر آن محصولات کم فروش بشود ولی در کل منجر به افزایش فروش برند شما یا فروشگاه شما نمی‌شود. شما برای تخفیف ‌گذاری باید تا آنجا که می‌توانید طیف وسیع ‌تری از مشتریانتان را هدف قرار دهید. پس بهتر است برای جذب تمام مشتریانتان کالاهای متنوعی را در لیست تخفیف قرار دهید. می‌توانید درصد تخفیف کالاهایتان را متمایز از یکدیگر انتخاب کنید تا حاشیه سودتان امن باقی بماند ولی در عین هرحال این نکته را به یاد داشته باشید که مشتری را دست کم نگیرید و سعی نکنید با اتیکت تخفیف او را گول بزنید. تخفیف باید به گونه‌ای باشد که مشتری دلیل آن را درک کند و خیال نکند دارد کلاه سرش می‌رود. به همین خاطر تخفیف فصلی و تخفیف سازمانی یکی از بهترین انواع تخفیف‌ها هستند.

 تخفیف سازمانی

تخفیف سازمانی از آنجا که کل یک گروه یا سازمان را هدف تخفیف قرار می‌دهد بسیار مؤثر است. زیرا اعضای سازمان مورد نظر (به عنوان مثال فرهنگیان) استفاده از تخفیف ارائه شده را حق اختصاصی خود می‌دانند که اگر از آن استفاده نکنند از دست می‌رود. از آنجا که در این شکل از تخفیف، هم گروهی که هدف تخفیف قرار گرفته مشخص است و هم علت تخفیف، اعتماد مشتری به طور کامل جلب می‌شود و او به استفاده از امکان خرید تخفیف ‌دارش ترغیب می‌شود.



مقاله قبلی

تفریح در زمان کرونا

مقاله بعدی

نکته‌هایی برای افزایش فروش با استفاده از کد تخفیف

شنبه، 02 فروردین 1399 11:40