معرفی فروشگاه‌های کتاب الکترونیک ایرانی

ممکن است شما هم مانند بسیاری از کتابخوان‌ها جزو طرفداران کتاب‌های کاغذی باشید. کتاب‌های کاغذی همیشه حال و هوای خواندن را با خود می‌آورند. لمس ورق‌های کاغذی، خط کشیدن زیر قسمت‌های مهم، تورق سرسری کتابی در زمان‌های بیکاری و هزار دلیل و حس خوب دیگر باعث شده که بسیاری از کتابخوان‌ها هنوز هم طرفدار کتابهای کاغذی باشند. اما کتاب‌های الکترونیک نیز مزایا و فوایدی دارند که در بعضی موارد بیشتر از کتاب‌های کاغذی به کار زندگی مدرن و امروزی ‌شده‌ی ما می‌آیند.

معرفی فروشگاه‌های کتاب الکترونیک ایرانی
معرفی فروشگاه‌های کتاب الکترونیک ایرانی

اغلب مردم برای کتاب نخواندن هزار بهانه دارند. قدیمی ‌ترین بهانه، نداشتن وقت کافی برای خواندن کتاب است و حالا جدید ترین بهانه گران ‌شدن قیمت کتاب در این سال‌ها است. اما خوشبختانه امکان‌های جدید، راه را بر روی هر بهانه‌ای می‌بندند. یکی از این امکانات فروشگاه‌های اینترنتی کتاب است. در این مطلب نقش فروشگاه‌های کتاب الکترونیک را در توسعه کتابخوانی با هم بررسی می‌کنیم و به معرفی مهم ‌ترین این فروشگاه‌ها در ایران می‌پردازیم.


چرا کتاب الکترونیک؟

ممکن است شما هم مانند بسیاری از کتابخوان‌ها جزو طرفداران کتاب‌های کاغذی باشید. کتاب‌های کاغذی همیشه حال و هوای خواندن را با خود می‌آورند. لمس ورق‌های کاغذی، خط کشیدن زیر قسمت‌های مهم، تورق سرسری کتابی در زمان‌های بیکاری و هزار دلیل و حس خوب دیگر باعث شده که بسیاری از کتابخوان‌ها هنوز هم طرفدار کتابهای کاغذی باشند. اما کتاب‌های الکترونیک نیز مزایا و فوایدی دارند که در بعضی موارد بیشتر از کتاب‌های کاغذی به کار زندگی مدرن و امروزی ‌شده‌ی ما می‌آیند. 

کتاب الکترونیک چه فوایدی دارند؟

اولین فایده‌اش کمک به محیط زیست است. هر کتاب کاغذی که در کتابخانه شما جا خوش کرده با تیراژی معادل 1000 نسخه یا بیشتر در سال چاپ می‌شود که این یعنی مصرف تعداد بسیاری زیادی کاغذ و قطع تعداد زیادی درخت! در زمانه‌ای که مردم برای کمک به محیط زیست از گرفتن رسیدهای کاغذی بانکی نیز خودداری می‌کنند به طور قطع جایگزین کردن کتاب‌های الکترونیک به جای کتاب‌های کاغذی می‌تواند تا میزان بسیار زیادی در حمایت از محیط زیست مؤثر باشد. 


معضل اسباب‌کشی کتاب خوان‌ها

اگر یک کتابخوان حرفه‌ای باشید حتماً جعبه‌های بسیار زیاد و البته سنگین کتاب در تمام اسباب‌کشی‌ها شما را به دردسر انداخته. البته اگر واقعاً یک کتابخوان حرفه‌ای باشید تمام این دردسرها و جعبه‌های سنگین را به جان می‌خرید ولی با این حال وجود کتاب‌های الکترونیک تا میزان زیادی از این بار سنگین کم می‌کند. سالانه تعداد زیادی عنوان جدید کتاب چاپ می‌شود و برای شما به صرفه نیست که تمام عناوین مورد علاقه‌تان را به کتابخانه شخصی‌تان اضافه کنید، مگر اینکه یک خانه بسیار بسیار بزرگ داشته باشید و یک اتاق بزرگ به اسم اتاق کتابخانه! کتاب الکترونیک به شما این امکان را می‌دهد که تعداد زیادی عنوان کتاب را تنها در یک فایل چند مگابایتی ذخیره کنید.


خرید کتاب با تخفیف

فایده دیگر کتاب‌های الکترونیک خرید آن‌ها با تخفیف است. اگر به یک فروشگاه اینترنتی کتاب سر بزنید با تخفیف‌های بسیار زیادی بر روی کتاب‌های قدیمی و جدید مواجه می‌شوید. علاوه بر تخفیف فروشگاه‌های کتاب الکترونیکی این نکته را هم باید به یاد داشته باشید که قیمت کتاب الکترونیک از قیمت نسخه کاغذی آن بسیار کمتر است و در کل با خرید کتاب از یک فروشگاه کتاب دیجیتال تا میزان زیادی در هزینه خرید کتاب صرفه‌جویی می‌کنید. 

کتاب الکترونیک همه‌جا همراه شما است

کتاب الکترونیک می‌تواند معضل کمبود وقت مطالعه را از بین ببرد. شما می‌توانید نسخه‌ای از کتاب الکترونیکتان را روی موبایل یا تبلت خود داشته باشید و هرجا که وقت اضافه‌ای داشتید به مطالعه بپردازید. در زندگی مدرن و پرسرعت امروزی زمان‌های پرت و بی‌استفاده مانند زمان انتظار در مطب دکتر، در ترافیک، توی اتوبوس یا مترو بهترین زمان و گاهی مواقع تنها زمان مطالعه شما هستند. 

در کتاب دیجیتال هر مطلبی را به راحتی می‌توانید جستجو کنید

اگر یک کتابخوان حرفه‌ای هستید به احتمال زیاد برایتان پیش آمده که مطلبی را در کتابی خوانده‌اید و زمانی بعد دوباره آن را به یاد می‌آورید و می‌خواهید آن مطلب را در کتابتان پیدا کنید. پیدا کردن یک مطلب یا جمله در کتاب‌های کاغذی نیازمند جستجوی ورق به ورق کتاب است ولی در کتاب‌های الکترونیک شما به راحتی می‌توانید یک کلمه یا جمله از کتاب را در دستور جستجوی برنامه کتابخوان خود وارد کرده و صفحه مورد نظر را به راحتی پیدا کنید.


اگر یک کتابخوان حرفه‌ای هستید باید این فروشگاه‌ها را بشناسید:

فیدیبو

یکی از جامع‌ترین فروشگاه‌های کتاب الکترونیک، فیدیبو است. فیدیبو با بیش از 39000 عنوان کتاب الکترونیک و صوتی آرشیو بسیار خوبی از کتاب‌های داخلی و خارجی را در اختیار علاقمندان به کتاب قرار می‌دهد. فیدیبو با اکثر ناشران داخلی همکاری دارد. در این فروشگاه اینترنتی کتاب، شما می‌توانید پیش از خرید چند صفحه از کتاب مورد نظر خود را مطالعه و سپس اقدام به خرید کنید. همچنین در این فروشگاه شما می‌توانید با استفاده از کد تخفیف، کتاب‌ها را با قیمتی ارزان‌تر بخرید. در اپلیکیشن فیدیبو شما می‌توانید نوع و اندازه فونت مطالعه را عوض کنید. همچنین فیدیبو حالت مطالعه در شب و امکان highlight متن را نیز دارد. 

طاقچه

یکی از قدیمی‌ترین فروشگاه‌های کتاب الکترونیک طاقچه است. قیمت کتاب‌های الکترونیک در طاقچه نیز مثل دیگر کتابفروشی‌های الکترونیک به دلیل حذف پروسه چاپ و خرید و فروش کاغذ، بسیار پایین‌تر از نسخه‌های کاغذی کتاب‌ها است. در طاقچه شما می‌توانید گاهی کتابی با نصف قیمت نسخه کاغذی آن پیدا کنید. علاوه بر این اپلیکیشن طاقچه امکانات بسیاری برای مطالعه راحت در فضای الکترونیک به شما می‌دهد. از جمله اینکه می‌توانید در اپلیکیشن طاقچه در اطراف کتاب خود حاشیه‌نویسی کنید، رنگ صفحه مطالعه یا فونت جملات را تغییر دهید و خلاصه هر کاری که دوست دارید انجام دهید تا در هنگام مطالعه کتاب الکترونیک نیز مانند کتاب‌های کاغذی راحت باشید.


کتابراه

یکی دیگر از فروشگاه‌های آنلاین خرید کتاب الکترونیکی، کتابراه است. کتابراه نیز مانند طاقچه و فیدیبو امکان مطالعه چند صفحه از کتاب را قبل از خرید به شما می‌دهد. علاوه بر این کتابراه هرازچندگاهی به صورت دوره‌ای بر روی کتاب‌های خود تخفیف‌های بسیار خوبی می‌گذارد و به همین دلیل بین کتابخوان‌ها طرفداران زیادی دارد. تنها ایراد کتابراه این است که در اپلیکیشن کتابراه شما امکان حاشیه‌نویسی یا highlight کردن را ندارید و تنها می‌توانید قسمتی از متن مورد نظرتان را در برنامه‌های دیگر کپی کرده و یا به اشتراک بگذارید. اما مزیتی که کتابراه نسبت به دیگر فروشگاه‌های اینترنتی کتاب دارد این است که یک نسخه desktop هم دارد و علاوه بر موبایل و تبلت می‌توانید از آن بر روی کامیپوتر و لپ‌تاپ خود نیز استفاده کنید.



مقاله قبلی

چند پیشنهاد برای کاهش هزینه تفریح و سرگرمی

مقاله بعدی

سرویس‌های ایرانی تماشای آنلاین فیلم

شنبه، 03 اسفند 1398 11:32