چند پیشنهاد برای کاهش هزینه تفریح و سرگرمی

هیچ کشوری در جهان نیست که برای مدت زمانی کوتاه یا بلند رکود یا بحران اقتصادی را تجربه نکرده باشد. تجربه نشان می‌دهد در زمان بحران‌های اقتصادی مردم شروع به کاستن هزینه‌های زندگی خود می‌کنند و این کار را با حذف تفریحات و سرگرمی‌های خود آغاز می‌کنند. این کار ممکن است در کوتاه مدت منجر به کاهش هزینه‌های زندگی شود ولی در طولانی مدت روحیه و شادابی افراد خانواده را از بین می‌برد و ضررهای مالی و روحی بیشتری با خود به همراه می‌آورد.

چند پیشنهاد برای کاهش هزینه تفریح و سرگرمی
چند پیشنهاد برای کاهش هزینه تفریح و سرگرمی

هیچ کشوری در جهان نیست که برای مدت زمانی کوتاه یا بلند رکود یا بحران اقتصادی را تجربه نکرده باشد. رکود اقتصادی اگر کوتاه مدت و گذرا باشد، تأثیر چندانی بر زندگی مردم نمی‌گذارد و تنها برای مدت کوتاهی آن‌ها را در مضیقه قرار دهد. اما رکود اقتصادی طولانی مدت می‌تواند تأثیرات بسیار زیادی بر شیوه زندگی مردمان آن کشور داشته باشد. تجربه نشان می‌دهد در زمان بحران‌های اقتصادی مردم شروع به کاستن هزینه‌های زندگی خود می‌کنند و این کار را با حذف تفریحات و سرگرمی‌های خود آغاز می‌کنند. این کار ممکن است در کوتاه مدت  منجر به کاهش هزینه‌های زندگی شود ولی در طولانی مدت روحیه و شادابی افراد خانواده را از بین می‌برد و ضررهای مالی و روحی بیشتری با خود به همراه می‌آورد. شما با حذف تفریح در طولانی مدت نه تنها سلامت روحی خود را از دست می‌دهید بلکه راندمان کاری خود را نیز پائین می‌آورید. پس در هیچ شرایطی اقدام به حذف تفریحات در زندگی خود نکنید بلکه متناسب با شرایط اقتصادی خود و جامعه، شیوة تفریح و سرگرمی خود را تغییر دهید تا بتوانید باعث کاهش هزینه تفریح خود شوید.

انواع تفریح و سرگرمی

تفریح و سرگرمی در هر خانواده‌ای به درآمد مالی آن خانواده، سن افراد خانواده، فرهنگ و سلیقه آن‌ها بستگی دارد. به این ترتیب نمی‌توانیم برای همه افراد جامعه یک الگوی تفریحی مشترک ایجاد کنیم ولی بیشتر افراد یک جامعه برای تفریح و سرگرمی سراغ یکی از موارد زیر می‌روند:

  •  سینما، تئاتر، کنسرت، موزه و یا دیگر مکان‌های دیدنی
  • سفرهای داخلی و یا خارجی
  • طبیعت ‌گردی و پیک نیک‌ در طبیعت
  • ورزش
  • رستوران و کافی‌شاپ
  • خواندن کتاب و مجله و یا گوش کردن به موسیقی
  • برگزاری مهمانی های دوستانه و خانوادگی
  • خرید کردن
  • و موارد دیگر


چطور با بودجه کم تفریح را از زندگی حذف نکنیم؟

یکی از کارهایی که برای مدیریت هزینه‌های زندگی خود باید بکنید کاهش هزینه تفریح است. اما چطور می‌توانیم یک تفریح کم هزینه داشته باشیم؟ آیا تفریح کم هزینه دیگر اسمش تفریح است؟ ابتدا به انواع تفریح که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم نگاهی بیندازید. بعضی از تفریح ها گرانتر و بعضی ارزانتر هستند. به عنوان مثال، رفتن به سفری خارج از ایران و برگزاری یک مهمانی مجلل شاید گرانترین تفریح و خواندن کتاب یا رفتن به طبیعت ارزانترین تفریح باشد. شما اهل کدام یک از موارد بالا هستید؟ تا به حال چند نوع تفریح را امتحان کرده‌اید؟ 

تفریحات تازه را امتحان کنید؟

گاهی اوقات عوض کردن عادتهای پیشین زندگی، لذت‌های جدیدی را با خود به همراه می‌آورد. اما اغلب آدم‌ها برای تغییر عادتهای زندگی خود نیاز به بهانه دارند. پس کاهش هزینه تفریح را بهانه قرار دهید و در تفریحات خود کمی تنوع به خرج دهید و شیوه‌های ارزانتر تفریح را امتحان کنید. اگر همیشه با دوستانتان به رستوران می‌روید اینبار قرار پیک‌ نیک بگذارید. اگر اهل هتل گردی هستید یکبار بوم گردی را امتحان کنید. اگر همیشه خرید کردن حالتان را خوب می‌کند یکبار کتاب خواندن را امتحان کنید. شاید شیوه‌های جدید، لذت بیشتری برایتان به همراه بیاورند.


تفریحات گروهی را دنگی انجام دهید

تعارفات همیشگی را کنار بگذارید. این تعارفات که ریشه در فرهنگ ما دارند بسیار دست و پا گیر هستند. با دوستانتان راحت باشید و فرهنگ تفریح دنگی را در جمع‌های خود جا بیاندازید. در بسیاری از کشورها حتی مهمانی‌ها هم به صورت دنگی برگزار می‌شود، یعنی هر کسی که به مهمانی دعوت می‌شود بخشی از غذا یا دسر یا سالاد مهمانی را با خود می‌آورد. به این ترتیب هیچ کسی فشار زیادی متحمل نمی‌شود و عمر تفریحات گروهی طولانی می‌ماند.


همیشه از تخفیف‌ها استفاده کنید

امروزه با یک گشت ساده در اینترنت برای همه چیز می‌توانید تخفیف پیدا کنید. از خرید بلیط سینما و بلیط استخر گرفته تا سفارش غذا از رستوران. پس تخفیف‌ها را باور کنید. آن‌ها هم برای شما به صرفه هستند و هم برای شرکت ارائه دهنده تخفیف. اکثر شرکتها و ارائه ‌کنندگان خدمات تفریحی و سرگرمی با استفاده از رویکردها و توجیهات اقتصادی اقدام به اعمال تخفیف بر روی کالاها و یا خدمات خود می‌کنند تا با این کار باعث ایجاد رقابت در فضای مجازی فروش شوند. پس از این رقابت بیشترین بهره را ببرید و هر از چند گاهی به سایت ویدوین یا دیگر سایتهای مرجع ارائه انواع تخفیف‌های اینترنتی سری بزنید و با خرید تخفیف دار هر چیزی، یک خرید به صرفه انجام دهید.

 ورزش را فراموش نکنید

تا به حال به این فکر کرده‌اید که با یک تیر دو نشان بزنید و دو تفریح را همزمان انجام دهید؟ ورزش با دوستان، هم ورزش است و هم دیدار با آنها! تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد که ورزش کردن به دلیل ترشح هورمون‌های آندروفین باعث شادی و سرزندگی می‌شود. ورزش نه تنها سلامتی بدن شما را تضمین می‌کند بلکه نیاز شما به تفریح را با ایجاد حس سرخوشی برطرف می‌کند. علاوه بر این ورزش کردن یکی از بهترین و کم خرج ترین تفریحات است. پس در اولین قدم ورزش مورد علاقه خود را پیدا کنید. می‌توانید با ورزشهای ساده و کم خرج مثل دویدن و نرمش کردن در پارک، پیاده روی تند، کوهنوردی در شیب ملایم، بدمینتون، پینگ پونگ و ... شروع کنید. اگر ورزش مورد علاقه شما هزینه ‌بر است می‌توانید آن را به صورت مشارکتی با دوستانتان انجام دهید. ورزش مشارکتی نه تنها باعث کاهش هزینه ‌های فردی می‌شود بلکه لذت ورزش را دو چندان می‌کند. علاوه بر این ورزش مشارکتی مانع از تنبلی و متوقف کردن روند ورزش کردنتان در طولانی مدت می‌شود. پس به صورت گروهی زمین فوتبالی را برای یک ساعت در هفته اجاره کنید یا با جمع دوستانتان صد بلیط استخر را در تخفیف‌های تعداد بالا تهیه کنید و بین خودتان تقسیم کنید و یک روز در هفته را به ورزش کردن و دیدن دوستانتان اختصاص دهید. 



مقاله قبلی

چگونه در سفر هزینه‌های خود را مدیریت کنیم؟

مقاله بعدی

معرفی فروشگاه‌های کتاب الکترونیک ایرانی

شنبه، 26 بهمن 1398 19:51