پنج راه برای کاهش هزینه های خوراکی

یکی از هزینه‌های ثابت هر خانواده ایرانی هزینه‌ای است که صرف خرید مایحتاج غذایی و خوراکی می‌کنند. برای مدیریت هزینه‌های زندگی باید بتوانید بدون کم کردن اقلام سبد غذایی‌تان، میزان این هزینه را کم کنید. اما چطور می‌شود بدون کم کردن تعداد کالاهای سبد غذایی، هزینه خوراکی را کم کرد؟

پنج راه برای کاهش هزینه های خوراکی
پنج راه برای کاهش هزینه های خوراکی

یکی از هزینه‌های ثابت هر خانواده ایرانی هزینه‌ای است که صرف خرید مایحتاج غذایی و خوراکی می‌کنند. برای مدیریت هزینه‌های زندگی باید بتوانید بدون کم کردن اقلام سبد غذایی‌تان، میزان این هزینه را کم کنید. اما چطور می‌شود بدون کم کردن تعداد کالاهای سبد غذایی، هزینه خوراکی را کم کرد؟ اگر شما هم این روزها به دلیل رکود اقتصادی موجود در کشورمان به فکر کاهش هزینه‌های زندگی خود هستید این مقاله را تا انتها بخوانید تا با راه‌های کاهش هزینه‌های خوراکی آشنا شوید.


تغییر قیمت مواد غذایی

هر خبر سیاسی و اقتصادی مانند بالارفتن قیمت بنزین، تغییر قیمت دلار، تحریم ورود برخی کالاها و.... بر روی قیمت خوراکی‌ها تأثیر می‌گذارد. شما حتی اگر راننده تاکسی هم باشید ماهانه بیشتر از آنکه خرج بنزین ماشینتان کنید در فروشگاه‌های مواد غذایی پول خرج می‌کنید. پس بهتر است برای صرفه‌جویی مالی از همین فروشگاه‌های مواد غذایی شروع کنید.

1. برای خرید لیست تهیه کنید:

هیچ وقت بدون در دست داشتن لیست خرید به فروشگاه‌ها نروید. تنوع کالاهای زیاد در فروشگاه‌ها قدرت تشخیص شما را به طور موقت از بین می‌برد و ممکن است شما هر چیزی را که در نگاه اول می‌پسندید در چرخ دستی خود بیندازید و موقع حساب کردن دم صندوق سورپرایز شوید. پس بهتر است موقع ورود به فروشگاه به لیست خریدی که در خانه تهیه کرده‌اید پایبند باشید. این نکته را هم به یاد داشته باشید که هیچ‌وقت با شکم گرسنه به خرید نروید. حتماً قبل از بیرون آمدن از خانه غذای سبکی میل کنید تا بوی غذاهای دکه‌های تست غذا در فروشگاه‌ها شما را وسوسه نکند.


2. از تخفیف‌ها استفاده کنید:

قبل از خرید، فروشگاه‌های تخفیف دار را پیدا کنید. تمام فروشگاه‌های بزرگ علاوه بر تخفیف‌های همیشگی تخفیف‌های موردی و یا فصلی نیز دارند. اگر اهل خرید اینترنتی هستید می‌توانید بیشترین تخفیف فروشگاه‌ها و مدت اعتبار آن‌ها را در ویدوین پیدا کنید. اگر برای استفاده از تخفیف فروشگاه‌ها برنامه‌ریزی کنید می‌توانید بین 20 تا 30 درصد در هزینه‌های ماهانه‌ی خوراکی‌ها صرفه‌جویی کنید و یک خرید به صرفه انجام دهید. از جمله این سوپرمارکت های اینترنتی می توان به پینکت، اسنپ مارکت و تزول مارکت اشاره کرد.

گول همه تبلیغات را نخورید:

استفاده از تخفیف‌ها و کوپن‌های خرید برای کاهش هزینه‌های زندگی بسیار مفید و به صرفه است ولی گول هر تبلیغاتی را نخورید. ممکن است در برخی فروشگاه‌ها با تبلیغاتی مثل «یکی بخر، دو تا ببر» مواجه شوید. این تبلیغات بر مبنای بالا بردن الگوی مصرف شما طراحی شده‌اند. یعنی ممکن است تنها خرید یک نمونه از آن کالا برای شما و فرزندانتان کافی باشد ولی تبلیغ شما را وسوسه می‌کند که جای یکی دو تا بخرید. این در حالی است که ممکن است همان کالا در برند دیگری مشمول تخفیف‌های موردی شده باشد. از این نوع تخفیف‌های «یکی ببر، دو تا بخر» تنها برای کالاهای پرمصرف خود استفاده کنید و مواظب باشید به خاطر تبلیغات الگوی مصرف خانواده خود را تغییر ندهید.

3. بهترین راه صرفه‌جویی، تغذیه سالم است:

شاید باورتان نشود ولی یک رژیم غذایی سالم نه تنها باعث افزایش سلامتی شما می‌شود بلکه خود به خود منجر به کاهش هزینه‌های خوراکی شما نیز می‌شود. تجربه نشان داده است که یکی از اقلام پر هزینه سبد خرید بیشتر مردم خوراکی‌های اضافی و پرکالری مثل چیپس، نوشابه، انواع شکلات و شیرینی و.... است. این خوراکی‌ها بدون آنکه وعده اصلی غذای شما را پر کنند تنها باعث خالی شدن جیب و زیاد شدن چربی‌های اضافی بدنتان می‌شوند. پس با یک تیر دو نشان بزنید. با انتخاب مواد غذایی سالم هم هزینه‌های خود را پائین بیاورید و هم به فکر سلامت خود باشید. شاید به نظرتان برسد که این روزها قیمت میوه هم کمتر از قیمت خوراکی‌های اضافی نیست ولی باید قیمت هر غذایی را با توجه به ارزش غذایی آن محاسبه کنید تا صرفه‌جویی مالی باعث کمبود مواد مورد نیاز بدنتان نشود.


4. میزان غذای هر وعده خود را از قبل مشخص کنید:

این راه بسیار ساده‌ای است که اغلب به افرادی که قصد استفاده از رژیم‌های لاغری را دارند توصیه می‌شود. میزان غذایی که قرار است در هر وعده بخورید را از قبل مشخص کنید و تنها به همان میزان غذا درست کنید. اجازه ندهید غذای اضافی روی میز شما را به پرخوری بیندازد. این کار هم جلوی پرخوری و چاق شدن شما را می‌گیرد و هم مانع از دور ریختن غذاهای اضافی می‌شود. افرادی که رژیم لاغری دارند این اصل را رعایت می‌کنند. فرض کنید هر کدام از اعضای خانواده شما در وعده ناهار عادت به خوردن یک ران مرغ دارند. زمانی که می‌خواهید مرغ‌های خریداری شده را در فریزر بسته‌بندی کنید به این نکته دقت کنید. در هر بسته فریزری تنها به اندازه مصرف یک وعده مرغ قرار دهید، نه بیشتر.

5. غذاهای گیاهی و حبوبات را در برنامه غذایی خود بگنجانید:

در فرهنگ غذایی کشور ما غذاهای گیاهی بسیاری وجود دارد که طرفداران زیادی دارد. از جمله کشک بادمجان، عدس‌پلو، خوراک لوبیا، کوکو سبزی، حمص، باقلای قاتوق و.... وعده‌های غذایی شامل حبوبات و سبزیجات را در برنامه غذایی خود بگنجانید و آن‌ها را جایگزین پروتئین های گوشتی کنید. این کار نه تنها تمام مواد مغزی و مورد نیاز بدنتان را به شما می‌رساند و یک رژیم غذایی سالم به حساب می‌آید، بلکه به کاهش هزینه‌های خوراکی‌تان هم کمک زیادی می‌کند. گوشت و مرغ و ماهی گران‌ترین اقلام سبد خوراکی خانوار هستند که مصرف زیاد آن‌ها نه از نظر پزشکی و نه از نظر اقتصادی توصیه نمی‌شود. برای داشتن یک برنامه غذایی سالم و متنوع و کم‌هزینه، غذاهایی را که می‌شناسید لیست کنید و آن لیست را هنگام درست کردن غذا دم دست خود داشته باشید. این کار باعث می‌شود موقع درست کردن غذا ایده‌های زیادی داشته باشید و تمام هفته را به خورشت قیمه و قورمه سبزی و مرغ و ماکارونی اختصاص ندهید.


از محصولات تازه هر فصل استفاده کنید:

سعی کنید خوراکی هر فصل را در همان فصل تهیه کنید. هیچ نیازی نیست که شما در زمستان از میوه‌های گلخانه‌ای فصل تابستان که اغلب با قیمت بیشتری عرضه می‌شوند استفاده کنید. زمستان به اندازه کافی میوه‌های مخصوص خودش را دارد و نیازی نیست خوراکی‌های فصل‌ها را جابه‌جا کنید. با این کار پول اضافی بابت نگهداری در گلخانه و حمل و نقل به قیمت میوه اضافه نمی‌شود.


مقاله قبلی

تخفیف‌های یلدایی را در ویدُوین پیدا کنید

مقاله بعدی

چگونه در سفر هزینه‌های خود را مدیریت کنیم؟

شنبه، 12 بهمن 1398 11:04