چگونه در سفر هزینه‌های خود را مدیریت کنیم؟

بیشتر افراد تا حرف از کاهش هزینه‌های زندگی می‌شود سفر را به طور مطلق از برنامه‌های خود حذف می‌کنند. ممکن است هزینه کردن برای سفر به نظر بیشتر مردم خرج اضافه بیاید ولی هزینه کردن برای سفر نه تنها خرج اضافه نیست، بلکه یکی از اساسی ترین خرج‌هایی است که می‌توانید برای سلامتی روحتان انجام دهید.

چگونه در سفر هزینه‌های خود را مدیریت کنیم؟
چگونه در سفر هزینه‌های خود را مدیریت کنیم؟

بیشتر افراد تا حرف از کاهش هزینه‌های زندگی می‌شود سفر را به طور مطلق از برنامه‌های خود حذف می‌کنند. ممکن است هزینه کردن برای سفر به نظر بیشتر مردم خرج اضافه بیاید ولی هزینه کردن برای سفر نه تنها خرج اضافه نیست، بلکه یکی از اساسی ترین خرج‌هایی است که می‌توانید برای سلامتی روحتان انجام دهید. کافی ست برای لحظه‌ای از خود بپرسید چرا هر روز کار می‌کنید؟ لذت بخش ترین کار دنیا را هم که داشته باشید به طور قطع یکی از هدف‌های شما از کار کردن این است که پول دربیاورید تا از زندگی خود لذت ببرید. پس به یاد داشته باشید که برای مدیریت هزینه‌های زندگی‌تان به دنبال حذف سفر از برنامه سالانه تان نباشید بلکه روش‌های کاهش هزینه سفر را یاد بگیرید تا بتوانید با یک سفر کم هزینه خستگی کار هر روزه را از روی دوش خود بردارید. سفر ذهن شما را از خاطرات خوب پر می‌کند، پس هر سفری که امروز بروید ده سال بعد در مرور خاطراتتان دوباره لذتش را تجربه می‌کنید.


چرا سفر هزینه‌بر است؟

برای کاهش هزینه سفر قبل از هر چیز باید بینیم هزینه سفر شامل چه چیزهایی می‌شود. به طور کلی می‌توانیم هزینه‌های یک سفر معمولی را به موارد زیر تقسیم کنیم:

  1. هزینه حمل و نقل
  2. هزینه محل اسکان
  3. هزینه مواد غذایی و بهداشتی
  4. هزینه سرگرمی و تفریح در حین سفر
  5. هزینه خرید سوغاتی و یادگاری

هرکدام از این موارد بسته به طولانی یا کوتاه بودن سفر شما و یا دور و نزدیک بودن محل سفرتان، ممکن است کم یا زیاد شود. ولی در کل، این پنج هزینه اصلی‌ترین هزینه‌های یک سفر هستند که برای مدیریت هزینه در سفر باید بتوانید برای آن‌ها برنامه ‌ریزی کنید.

تا آنجا که می‌توانید جزئیات سفر خود را برنامه‌ریزی کنید

بیشتر افراد موقع برنامه ‌ریزی برای سفر فقط هزینه حمل و نقل و محل اقامت را در نظر می‌گیرند و بقیه هزینه‌ها را حساب نمی‌کنند. به همین دلیل در پایان سفر از میزان خرج سفر حیرت زده می‌شوند و قید سفر رفتن را تا  مدت‌ها می‌زنند. اما برای مدیریت هزینه سفر باید فکر همه ‌جا را بکنید. غذا خوردن در رستوران اغلب در سفر اجتناب ‌ناپذیر است. نمی‌توانید بلیط بزرگترین موزه خاورمیانه را نخرید یا زیباترین آکواریوم ایران را از نزدیک تماشا نکنید یا از هیچ کدام از تورهای درون شهری و امکانات گردشی شهر مقصدتان استفاده نکنید. پس بهتر است برای آنکه غافلگیر نشوید برنامه سفرتان را به طور کامل در ذهن بچینید و برای تمام قسمت‌های آن برنامه ریزی کنید. البته قرار نیست لحظه به لحظه سفر را با یک برنامه از پیش تعیین شده حرام کنید و تمام هیجان سفر را از بین ببرید ولی بهتر است یک شمای کلی از برنامه سفر و میزان هزینه‌ها داشته باشید. با این کار می‌توانید تعداد وعده‌هایی غذایی که قرار است در رستوران صرف کنید یا موزه‌ها و جاهای دیدنی مورد نظرتان را از پیش تعیین کنید و آن را با دیگر همسفران خود در میان بگذارید تا با شروع سفر بر روی برنامه خود حرکت کنید.

کاهش هزینه حمل و نقل

شما می‌توانید به جای رفتن به رستوران با خرید خوراکی از فروشگاه هزینه مواد غذایی را در سفر خود کاهش دهید و یا از سرگرمی‌های گران برای گذراندن اوقات سفرتان استفاده نکنید و به این ترتیب هزینه‌های سفرتان را کاهش دهید، اما برای کم کردن هزینه‌های حمل و نقل و اجاره محل اقامت چه کار باید کرد؟

وسیله حمل و نقل مناسب را برای سفرتان انتخاب کنید. اگر محدودیت فیزیکی و یا روحی در استفاده از وسایل مختلف حمل و نقل ندارید (مثل ترس از پرواز یا عدم امکان نشستن طولانی مدت در اتوبوس و ماشین و ...) ابتدا قیمت تمام وسایل نقلیه را استعلام کنید. در بعضی مسیرها قطار ارزان‌ترین و راحت‌ترین وسیله برای سفر است. گاهی اوقات هم رانندگی با ماشین خودتان از همه دیگر موارد بهتر و به صرفه ‌تر در می آید.

مقصد سفرتان هر شهری که باشد فرقی ندارد، در تمام شهرهای دنیا مترو و اتوبوس ارزان‌ترین و سریع‌ترین وسیله حمل و نقل شهری و تاکسی گرانترین است. پس اگر با ماشین شخصی خود سفر نکرده‌اید به محض ورود به شهر مورد نظرتان کارت و نقشه مترو یا اتوبوس آن شهر را تهیه کنید.

 از تخفیف‌ها استفاده کنید

بسیاری از شرکت‌های گردشگری و مسافرتی  هر از چند گاهی تخفیف‌های بسیار خوبی بر روی تورهای خود اعمال می‌کنند. این فرصت‌ها را از دست ندهید. از آنجا که شرکت‌های گردشگری از روش‌های کاهش هزینه در سرویس‌های پر تعداد استفاده می‌کنند ممکن است سفر کردن با تور برای شما به صرفه ‌تر از تنها سفر کردن باشد. علاوه بر این در سفر کردن با تور اگر اهل معاشرت‌های تازه و دوستان جدید باشید موقعیت‌های خوب و متفاوتی را تجربه خواهید کرد. علاوه بر شرکت‌های گردشگری، شرکت‌های خرید و فروش بلیط نیز گاهی بر روی بلیط‌های خود تخفیف‌های موردی و فصلی اعمال می‌کنند. تمام این موارد تخفیف را می‌توانید در سایت ویدوین و در قسمت سفر و گردشگری مشاهده کنید.

 بلیط‌های لحظه آخری

اگر قصد سفر با هواپیما را دارید بهترین و ارزانترین روش، خرید بلیط‌های لحظه آخری هواپیما است. این بلیط‌های چارتری به شدت ارزان هستند، ولی این بدی را نیز دارند که نمی‌شود روی آن‌ها حساب کرد و ممکن است برای آن زمانی که شما مدنظرتان است بلیط چارتری موجود نباشد. پس اگر چندان برنامه مشخصی ندارید و می‌توانید آن را یکی دو روز جابه‌جا کنید بلیط لحظه آخری انتخاب خوبی ست ولی اگر از مدت‌ها قبل برنامه دقیق سفرتان معلوم است بهتر است بلیط هواپیمایتان را زودتر بخرید، هرچه به پرواز نزدیکتر می‌شوید بلیط هواپیما گرانتر می‌شود.

 محل اقامت

انتخاب نوع محل اقامت به سلیقه و نیاز شما بستگی دارد. در هر شهری، از اقامتگاههای بومی و محلی گرفته تا هتل‌های پنج ستاره و چند ستاره، چیزی که زیاد است محل اسکان مسافر است. امروزه با یک جستجوی ساده همه نوع محل اقامتی را می‌توانید در اینترنت پیدا و رزرو کنید. اگر قصد سفر داخلی دارید بسیاری از اقامتگاه‌ها و مهمانپذیرها و هتل‌ها تخفیف‌های بسیار خوبی بر روی اتاق‌ها و امکانات خود اعمال می‌کنند که می‌توانید همه این تخفیف‌ها را در سایت‌های اطلاع ‌رسانی بروزترین تخفیف‌ها مانند سایت ویدوین مشاهده کنید.



مقاله قبلی

پنج راه برای کاهش هزینه های خوراکی

مقاله بعدی

چند پیشنهاد برای کاهش هزینه تفریح و سرگرمی

شنبه، 19 بهمن 1398 11:45