وفاداری به برنامه ‌ریزی مالی

بسیاری از افراد با مشکل عدم توانایی در برنامه ‌ریزی مالی و استفاده صحیح از بودجه خود روبرو هستند. بنابراین به دنبال راهکارهایی جهت تعیین برنامه مناسب و پایبندی به آن برنامه هستند. رعایت برخی از نکات شما را در مدیریت هزینه‌ها کمک می‌کند. ما برخی از این موارد را برای استفاده شما گرد هم آورده‌ایم. امیدواریم با مطالعه این نکات و عمل به آنها روند کنترل هزینه‌ها را در پیش گیرید و صرفه جویی را آغاز کنید.

وفاداری به برنامه ‌ریزی مالی
وفاداری به برنامه ‌ریزی مالی

نکته‌هایی که کمک می‌کند بتوانید به بودجه بندی خود پایبند بمانید

اغلب اوقات برنامه ریزی مالی برای ما کاری سخت و خسته کننده است. بیشتر ما می‌دانیم که بایستی هزینه‌های خود را مدیریت کنیم. اما در انجام آن سهل انگاری می‌کنیم. استفاده از برنامه مناسب جهت تقسیم هزینه‌ها کاریست که باید در جهت مدیریت منابع مالی انجام شود. یادگیری نحوه تقسیم بودجه کار سختی نیست و روش‌های زیر در آموختن درست آن به شما کمک می‌کند:

  • مراجعه به وبلاگ‌های مالی جهت مطالعه فنون برنامه ‌ریزی مالی
  • استفاده از کتاب‌های مختلف که در این رابطه تالیف شده‌اند
  • استفاده از روش‌های مدیریت هزینه رایگان

اما آیا صرفاً با مطالعه کتاب‌ها و مقالات در این زمینه، موفق به مدیریت بودجه خود خواهید شد؟ چه نکاتی را باید در رابطه با برنامه ‌ریزی هزینه‌ها در نظر بگیرید؟ ما برای رفع ابهامات و پاسخ سوالات شما اینجا هستیم. پس متن زیر را مطالعه کنید و قبل از برنامه ریزی، نکات ذکر شده را به خاطر بسپارید.


پایبندی به برنامه‌ریزی

یکی از دلایلی که این اقدام با شکست مواجه می‌شود، این است که افراد به روند تقسیم بودجه اعتقادی ندارند. در نتیجه خود را ملزم به پایبندی به مفاد آن نمی‌کنند. شما ممکن است به این فکر کنید که اراده کمی دارید یا اینکه امور باید خود به خود انجام شوند. قبل از برنامه ریزی مالی و سعی در انجام آن، بایستی بدانید که به چه دلیلی این کار را انجام می‌دهید.

 تعیین هدف برای تقسیم بودجه امری موثر در پایبندی به آن است. به عنوان مثال، ممکن است برنامه ‌ریزی مالی را برای خرید خانه یا مسافرت انجام دهید. در این صورت، انگیزه بیشتری برای انجام این کار خواهید داشت و درصد پایبندی شما به برنامه بودجه بندی بالاتر می‌رود.

کارها و اهداف خود را در پنج یا ده سال آینده بنویسید. این اهداف ممکن است شامل خرید خانه، ماشین، تشکیل خانواده یا شروع کار باشد. با توجه به امور مالی خود، دو موردی را که می‌خواهید در سال آینده به انجام برسانید، یادداشت کنید. به همین ترتیب یکی از کارهای خود که در ماه آینده قصد انجام آن را دارید، نیز یادداشت کنید. این روند به شما در کنترل هزینه‌ها و تشویق بیشتر برای پایبندی به برنامه مالی کمک می‌کند.

تنظیم بودجه

وقتی تصمیم به برنامه ریزی مالی گرفتید، پس می‌توانید منابع مالی خود را تنظیم کنید. اهداف و دستورالعمل‌هایی که مشخص کردید، به شما در تقسیم بندی بودجه کمک می‌کند. هزینه‌ها و درآمد خود را همسان سازی کنید. این مورد، یکی از آسان‌ ترین بخش‌های برنامه‌ ریزی مالی است. هنگامی که به تقسیم ‌بندی بودجه خود می‌پردازید، از پاسخ نیازهای خود توسط این برنامه اطمینان حاصل کنید.

این موضوع به شما دیدگاهی کلی از هزینه‌های ماهانه می‌دهد. به عنوان مثال تعمیر خودروآنلاین، خرید با تخفیف و اعزام تعمیرکار به محل، از جمله مواردی است که در مدیریت بودجه به شما کمک می‌کنند. استفاده از اپلیکیشن ‌ها در این مورد نیز به شما کمک بسیاری می‌کند. برخی از این برنامه‌ها هزینه‌های سه ماه آخر را بارگذاری می‌کنند. در نتیجه با اتکا به نتایج آن، برنامه ‌ریزی منابع مالی خود را انجام دهید.


پیگیری نحوه استفاده از بودجه

وقتی بودجه بندی را برای مدیریت هزینه‌ها انجام دادید، به بخش سخت آن، یعنی پیروی از برنامه می‌رسید. این مرحله دقیقاً همان بخشی است که افراد زیادی در آن شکست می‌خورند. ثبت روزانه هزینه‌ها و طبقه بندی بودجه بسیار وقت ‌گیر است. بنابراین بهتر است به جای استفاده از روش‌های قدیمی، از نرم افزارهای متناسب با مدیریت هزینه‌ها بهره ببرید و روند کار خود را آسان کنید. بهتر است برای بررسی بودجه خود شب اول هر ماه وقت بگذارید و اگر متاهل هستید، هردو باید پیگیری هزینه‌های خود را انجام دهید. انجام این کار به صورت جمعی، درصد پایبندی شما به برنامه را بالا می‌برد.

ارزیابی بودجه

پس از گذشت یک ماه از برنامه ‌ریزی مالی و پایبندی به آن، نیاز به ارزیابی بودجه خود دارید. در حالت ایده آل، شش ماه اول باید هر ماه به ارزیابی بودجه خود بپردازید. همچنین باید نقاط ضعف را شناسایی کنید. این امر به شما امکان می‌دهد تا اشتباهات خود را شناسایی کنید و از ارتکاب دوباره آنها بپرهیزید. علاوه بر این، بهتر است برای صرفه ‌جویی در هزینه‌ها از خرید تخفیف دار که نوعی خرید به صرفه است، استفاده کنید.


تعیین اهداف

پس از رسیدن به اهدافی که در ابتدا تعیین کرده بودید، ممکن است بخواهید اهداف جدید را برای خود در نظر بگیرید. علاوه بر آن، در صورت پایبندی به برنامه، به خود پاداش دهید. به عنوان مثال خود را به صرف یک وعده غذای عالی دعوت کنید. ادامه تعیین اهداف و همچنین پاداش‌ها، به پیشروی و پایبندی شما به برنامه کمک می‌کند. سعی کنید از روش‌هایی که به شما در کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند، استفاده کنید. سفارش اینترنتی، خرید ارزان، تعمیر آنلاین لوازم منزل و خرید آنلاین، تاثیر بسزایی در بهبود برنامه ‌ریزی مالی شما خواهد داشت.

نتیجه‌گیری

بسیاری از افراد با مشکل عدم توانایی در برنامه ‌ریزی مالی و استفاده صحیح از بودجه خود روبرو هستند. بنابراین به دنبال راهکارهایی جهت تعیین برنامه مناسب و پایبندی به آن برنامه هستند. رعایت برخی از نکات شما را در مدیریت هزینه‌ها کمک می‌کند. ما برخی از این موارد را برای استفاده شما گرد هم آورده‌ایم. امیدواریم با مطالعه این نکات و عمل به آنها روند کنترل هزینه‌ها را در پیش گیرید و صرفه جویی را آغاز کنید.



مقاله قبلی

زندگی مینیمال

مقاله بعدی

نکاتی که هنگام استفاده از کد تخفیف باید به آنها توجه کنید

یکشنبه، 07 اردیبهشت 1399 20:10