زندگی مینیمال

زندگی مینیمال یک سبک زندگی با امکانات کمتر، اما تاثیرگذاری بیشتر است. این موضوع به تغییر تفکر کامل فرد وابسته است که تاثیر بسزایی در تامین مالی افراد دارد. این شیوه زندگی لزوماً امری مثبت نیست. به گفته مینیمالیست‌ها، این سبک زندگی ابزاری برای رهایی از موارد اضافی زندگی در جهت تمرکز بر موارد مهم ‌تر است و موجب شادی و آزادی می‌شود.

زندگی مینیمال
زندگی مینیمال

زندگی مینیمال چه طور به مدیریت هزینه‌ها کمک می‌کند؟

زندگی مینیمال یک سبک زندگی با امکانات کمتر، اما تاثیرگذاری بیشتر است. این موضوع به تغییر تفکر کامل فرد وابسته است که تاثیر بسزایی در تامین مالی افراد دارد. این شیوه زندگی لزوماً امری مثبت نیست. به گفته مینیمالیست‌ها، این سبک زندگی ابزاری برای رهایی از موارد اضافی زندگی در جهت تمرکز بر موارد مهم ‌تر است و موجب شادی و آزادی می‌شود. به عبارت دیگر، این امر درباره بیشتر پرداختن به عوامل مهم زندگی و نادیده گرفتن موارد بی ارزش آن است. بهتر است قبل از تلاش برای استفاده از این سبک زندگی، از موارد زیر آگاه باشید.


تاثیرات زندگی مینیمالیستی

برای اکثر مردم، مینیمالیسم از سطوح پایین شروع می‌شود. به عنوان مثال، خالی کردن کمد، سکونت در خانه‌ای کوچک‌تر، تعمیر آنلاین لوازم منزل، خرید ارزان، سفارش اینترنتی و بسیاری موارد دیگر است. آنچه نمی‌دانید این است که مزایای این نوع زندگی امری فراتر از داشتن خانه ای تمیز و مرتب است. یکی از جنبه‌های مهم این کار، تاثیر مثبت آن بر روی مدیریت و کاهش هزینه هاست.

تجربه ارزش‌های معنوی

مینیمالیسم شما را ترغیب به تمرکز بر عوامل مهم زندگی می‌کند. کسانی که زندگی مینیمال را پذیرفته‌اند، متوجه تاثیر مثبت این کار در امور مالی، می‌شوند.

 وقتی این کار را انجام دهید، متوجه می‌شوید که گذراندن وقت با دوستان و خانواده و داشتن تجربه‌های جدید و سرگرم کننده بسیار ارزشمند تر از زندگی در خانه‌ای بزرگ یا رانندگی در زیباترین ماشین است. پس از آن، هزینه‌های شما به طور طبیعی تغییر می‌کند. دیگر فکر شما به سمت خرید کفش یا گوشواره گران نخواهد رفت. در عوض، ترجیح می‌دهید به مسافرت بروید و لذت ببرید.

 نیاز در مقابل درخواست

خانوارهای آمریکایی سالانه به طور متوسط 90% از درآمد سالانه خود را خرج می‌کنند. بخش بزرگی از این هزینه‌ها، خرید وسایلی است که به آن نیاز ندارند. زندگی مینیمال به شما کمک می‌کند که آنچه را که ضروری است، شناسایی کنید. این بدان معنی نیست که نباید برای چیزهایی که می‌خواهید، هزینه کنید. بلکه تنها به این معنی است که باید تصویری واضح تر از خواسته‌های خود داشته باشید.

کیفیت در مقابل کمیت

زندگی مینیمالیستی به شما کمک می‌کند که به هزینه‌ها از دید دیگری نگاه کنید. به عنوان مثال به جای خرید ۵ کفش در سال با کیفیت پایین، بهتر است ۲ کفش با کیفیت بیشتر بخرید. این مورد یکی از موارد مهم در کاهش هزینه‌های زندگی است. علاوه بر آن، مواردی نظیر تعمیر خودرو آنلاین، خرید با تخفیف یا خرید آنلاین از جمله مواردی است که شما را در این نوع زندگی کمک می‌کند. با استفاده از خرید تخفیف دار از طریق ویدوین، می‌توانید خرید آنلاین به صرفه‌ای را تجربه کنید. 

فضای کوچکتر خانه

یکی از فواید زندگی در خانه ای کوچک، کاهش نیاز به وسایل جانبی است. بدیهی است که زندگی در فضای کوچک ‌تر به وسایل کمتری نیاز دارد. در صورت خرابی هر یک از لوازم منزل، به جای خرید وسایل جدید، از اعزام تعمیرکار به محل یا سفارش آنلاین استفاده کنید. با انجام این کارها متوجه آسان‌تر شدن مدیریت هزینه‌ها می‌شوید.

پرداخت سریع بدهی

پس از آنکه نیازهای خود را شناختید و روی کیفیت، بیشتر از کمیت سرمایه گذاری کردید، موضوع بدهی‌های موجود برای شما پیش می‌آید. اگر بدهی دارید، برای پرداخت آنها از پس اندازهایی که در موارد کوچک انجام دادید، استفاده کنید. شاید از نظر شما این مورد اصلاً گزینه جالبی به نظر نیاید. اما به این موضوع فکر کنید که زمانی که بدهی خود را زودتر پرداخت می‌کنید، پرداخت‌های ماهانه خود را منظم می‌کنید.

علاوه بر آن، برای خرج پول باقیمانده آزادی عمل بیشتر و استرس کمتری خواهید داشت. یکی دیگر از پیشنهادها این است که آن پول را سرمایه گذاری کنید. هر چه زودتر سرمایه گذاری خود را انجام دهید، بیشتر از آن سود می‌برید.


تسهیل پس ‌انداز

برای بسیاری از افراد، صرفه‌جویی و پس‌انداز امری بسیار لذت بخش، اما سخت است. با این حال، هنگامی که در حال تمرین زندگی مینیمال هستید، پس‌انداز به جزئی جدا ناپذیر از زندگی شما تبدیل می‌شود. این کار، آن قدر هم کار سخت و دشواری نیست. با عدم هزینه، به جز در کارهای ضروری، پول در حساب بانکی شما می‌ماند. با اولویت بندی نیازها به راحتی کاهش هزینه‌های خود را احساس خواهید کرد.

زندگی ساده

زندگی مینیمال نه تنها به کاهش توقع و خرید وسایل کمتر می انجامد، بلکه بر انجام کارها یا فعالیت‌های کم اهمیت تر نیز تاکید دارد. این موضوع بدان معنی است که بهتر است از انجام فعالیت‌های پرهزینه، از هر نظر، اجتناب کنید و به کارهای سودمند تر مشغول شوید. اگر شما زندگی ساده را انتخاب کرده‌اید، باید در مورد تمام جنبه‌های زندگی خود تجدید نظر کنید و قوانین زندگی مینیمال را در آن اعمال کنید.

عدم استفاده از وسایل اضافی

یکی از اولین اقدامات در این سبک زندگی، پاکسازی خانه و وسایل زندگی از لوازم غیر ضروری است. این کار به شناخت شما از وسایل غیر ضروری و اضافی بسیار کمک می‌کند. البته در این فرآیند ممکن است، برخی از وسایلی که مورد علاقه‌تان است را دور بیندازید. همچنین گاهی اوقات ممکن است پس از دور انداختن برخی از وسایل، متوجه ضروری بودن آنها شوید!

نتیجه‌گیری

بسیاری از افراد به دنبال راهی برای کاهش هزینه‌های زندگی و مدیریت آنها هستند. یکی از راهکارهای محبوب موجود، بهره بردن از شیوه زندگی مینیمال است. شاید در نگاه اول هدف افراد از انتخاب این سبک زندگی، بهبود وضعیت مالی به نظر بیاید، اما صرفه‌جویی در هزینه تنها یکی از اهداف استفاده از این سبک زندگی است و علاوه بر آن، تاثیرات زیادی در زندگی افراد می‌گذارد. اگر شما نیز قصد تغییر شیوه زندگی خود و استفاده از این روش را دارید، بهتر است قبل از انتخاب آن، موارد ذکر شده در متن را به خوبی مطالعه کنید و با آگاهی کامل شروع به تغییر سبک زندگی خود کنید.



مقاله قبلی

کم هزینه زیبا باشید

مقاله بعدی

وفاداری به برنامه ‌ریزی مالی

دوشنبه، 01 اردیبهشت 1399 11:10