ارائه کد تخفیف از نظر اقتصادی چه توجیهی دارد؟

چند سالی است که کشور ما در وضعیت رکود اقتصادی به سر می‌برد. با اینکه در شرایط رکود اقتصادی با کاهش حجم تجارت، ترس از بدتر شدن اوضاع اقتصادی و نابسامانی در چرخه فروش مواجهیم، اما تحقیقات کارشناسان اقتصادی و بررسی در بازارهایی مشابه نشان داده که در همین شرایط همچنان بارقه‌های امیدی برای مدیران هوشمند کسب‌وکار وجود دارد. یکی از توصیه‌های مهم خبرگان بازاریابی، برای این دوره، استفاده از تخفیف‌های پرسود برای مشتریان است. به همین دلیل در این مقاله به توجیه اقتصادی کد تخفیف پرداخته‌ایم و بررسی کوتاهی خواهیم داشت بر این سؤال که تخفیف از نظر اقتصادی چه توجیهی دارد؟

ارائه کد تخفیف از نظر اقتصادی چه توجیهی دارد؟
ارائه کد تخفیف از نظر اقتصادی چه توجیهی دارد؟

چند سالی است که کشور ما در وضعیت رکود اقتصادی به سر می‌برد. با اینکه در شرایط رکود اقتصادی با کاهش حجم تجارت، ترس از بدتر شدن اوضاع اقتصادی و نابسامانی در چرخه فروش مواجهیم، اما تحقیقات کارشناسان اقتصادی و بررسی در بازارهایی مشابه نشان داده که در همین شرایط همچنان بارقه‌های امیدی برای مدیران هوشمند کسب‌وکار وجود دارد. آن‌ها حتی رکود را فرصتی برای رشد کسب‌وکارها می‌دانند و به همین جهت معتقدند رکود موجب تغییر در ترکیب بازار می‌شود. کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که اتخاذ استراتژی مناسب، شرکت‌ها را نسبت به وضعیت رکود مقاوم می‌کند، به طوری که نه تنها از آسیب در این دوره مصون می‌شوند، بلکه حتی امکان رشد آن‌ها هم امکان‌پذیر می‌شود. یکی از توصیه‌های مهم خبرگان بازاریابی، برای این دوره، استفاده از تخفیف‌های پرسود برای مشتریان است. به همین دلیل در این مقاله به توجیه اقتصادی کد تخفیف پرداخته‌ایم و بررسی کوتاهی خواهیم داشت بر این سؤال که تخفیف از نظر اقتصادی چه توجیهی دارد؟

افزایش تمایل به تخفیف

همه کنشگران اقتصادی عاشق معاملات پرسود هستند و همیشه کاربران زیادی را پیدا می‌کنید که به دنبال تخفیف و کوپن خرید هستند، ولی این مسأله در هنگام رکود اقتصادی نمود بیشتری پیدا می‌کند. کارشناسان اقتصادی به اثبات رسانده‌اند که هرچه اقتصاد منطقه‌ای در رکود بیشتری قرار داشته باشد، حساسیت قیمتی مشتریان بیشتر شده و خریداران برای قیمت بهتر، بازار را به‌طور کامل بررسی می‌کنند. همچنین این تحقیقات ثابت می‌کند که رابطه معناداری بین افزایش استفاده از کوپن و افزایش رکود اقتصادی وجود دارد. در این دوره‌های اقتصادی بیشتر مصرف کنندگان، قدرت خرید خود را از دست داده و تمایل شان به استفاده از تخفیف افزایش یافته است. در این برهه، پیشنهادهای تخفیفی جذاب‌تر از گذشته است و استفاده از تخفیف‌های هدفمند جزو تصمیم‌های تجاری هوشمندانه محسوب می‌شود.

 

کد تخفیف، به‌ مثابه تراکت تبلیغاتی

کوپن‌ها و کدهای تخفیف که جزو راهکارهای پیشبرد فروش محسوب می‌شوند، در واقع نوعی ابزار بازاریابی هستند. تخفیف از نظر اقتصادی نقش تراکت‌های تبلیغاتی را بازی می‌کند که هدفش معرفی خدمات و کالاهای ماست. در این تعریف جدید، سایت‌های ارائه تخفیف همچون ویدُوین، نقش پیک‌های تبلیغاتی را بازی می‌کنند و کوپن‌ها و کدهای تخفیف معرفی شده در این سایت‌ها همان آگهی‌های تبلیغاتی هستند که پیشتر در پیک‌های تبلیغاتی منتشر می‌شدند. اختصاص صفحهای مجزا برای هر کسبوکار و ایجاد فضایی برای انتشار پیام و اطلاعات، کارکرد دوگانهای به این سایتها بخشیده است و آن را مکانی ایدهآل برای تبلیغات با هزینه حداقلی تبدیل کرده است.  شاید کدهای تخفیف به‌طور مستقیم منجر به سوددهی شما نشوند، ولی در تقویت آگاهی از برند شما مؤثرند و در صورتی که درست و به جا استفاده شوند، به توسعه برند، یاری می‌رسانند. بررسی‌ها نشان داده، کدها و کوپن‌های تخفیف، نسبت به یک آگهی تبلیغاتی، مشتریان بالقوه بیشتری را به سمت یک تجارت سوق داده و مردم بیشتری را به بازدید از یک مکان تجاری تحریک می‌کنند.


کد تخفیف، ابزاری برای تحقیقات بازار

از آنجایی که کدهای تخفیف منحصر به فرد و قابل ردیابی هستند، آن‌ها را به راحتی قابل اندازه‌گیری کرده و به ابزار مناسبی برای ارزیابی اثربخشی یک کمپین تبلیغاتی تبدیل می‌کند. با کدهای تخفیفی که در محیطی محدود و برای گروهی خاص اجرا می‌شود، می‌توان هزینه‌های اجرای تحقیقات بازاریابی را کاهش داد و با این دیدگاه، کد تخفیف از نظر اقتصادی، صرفه بالایی برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کند. با استفاده از سامانه‌های تخفیفی مانند ویدوین، جامعه آماری خوبی را در اختیار خواهید داشت و اگر به دنبال کشف کشش معادله تقاضای قیمت کالای خود هستید، با تغییر دادن میزان تخفیف، به سادگی این ارتباط استخراج می‌شود. کاربرد دیگری که کد تخفیف در بخش تحقیقات بازار در اختیار شما قرار می‌دهد، شناسایی رفتار کاربران شماست. اگر قصد انجام کمپینی همگانی با گستردگی تبلیغاتی بالا دارید، ابتدا باید با ترجیحات مشتری خود آشنا شوید. راحت‌ترین کار، استفاده از امکانات سایت ویدوین و تعریف چند پیشنهاد یا کد تخفیف است. به راحتی می‌توانید این انتخاب‌ها را بررسی کرده و با اقتصادی‌ترین روش، تحقیقات بازاریابی خوبی انجام دهید. حتی اگر قصد ایجاد پک اقتصادی دارید، قبل از ایجاد آن و صرف هزینه برای تولید این پک‌ها، بهتر است ابتدا محتویات پک‌ها را طی چند پیشنهاد در فضای محدود و مدیریت شده ارائه کرده و از بین آن‌ها پیشنهادی که بیشترین بازخورد و استقبال را داشته به عنوان پک نهایی خود انتخاب کنید.


کد تخفیف، وفادارساز مشتری است

کد تخفیف در مواجهه با مشتریان، طبیعت سه‌گانه دارد و برای جذب مشتری‌های جدید، بازگرداندن مشتریان فعلی و فعال کردن مشتریان سابق مؤثر است. تخفیف اگر به درستی انجام شود، یک روش ساده برای بالابردن وفاداری مشتریان است. بازگشت 91 درصدی مشتریان استفاده کننده از کوپن تخفیف به فروشگاه برای خرید مجدد، همین نکته را نشان میدهد. شما با ارائه کدهای تخفیف شخصی و مناسبتی به مشتریان نه تنها فرصت خرید مجدد را در اختیار آنها قرار می‌دهید، بلکه مشتری را عاشق خودتان کرده‌اید. مشتریان که از شما تخفیف خاصی دریافت کرده‌اند، حتی حاضر هستند شما را در شبکه‌های اجتماعی خود معرفی کنند و همین ویژگی باعث شده است تا سایتی چون ویدوین به مشتریان خود امکان امتیازدهی به فروشگاه های محبوب‌شان را بدهد و فرصت اشتراک‌گذاری تخفیف‌ها و معرفی تخفیف‌های محبوب را در اختیارشان قرار دهد که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است. با توجه به اینکه هزینه‌های ایجاد رضایت و حفظ مشتری جزو مهم‌ترین بخش‌های یک کسب‌وکار است، این ویژگی های ویدُوین از نظر اقتصادی مزیت فراوانی برای کسب‌وکار فراهم می‌کند.

 

نکته پایانی

با اینکه در ظاهر، استفاده از تخفیف از نظر اقتصادی بار زیادی را متوجه کسب‌وکار کرده و سودآوری را پایین می‌آورد، اما افزایش فروش و توجه به جوانب تبلیغاتی تخفیف، آن را توجیه‌پذیر می‌کند. به‌ویژه وقتی خریدی اقتصادی که با یاری تخفیف ممکن شده است، باعث رضایت مشتری شود.


مقاله قبلی

ویدُوین چطور به جذب مشتریان شما کمک می‌کند؟

مقاله بعدی

تخفیف‌های یلدایی را در ویدُوین پیدا کنید

پنج شنبه، 14 آذر 1398 16:51