انواع تخفیف‌های اینترنتی از نگاه ویدُوین

با توجه به اینکه استفاده از تخفیف، معایب و مزایای خاص خود را دارد، آیا تمامی سایت‌های اینترنتی و فروشگاه‌ها به یک روش تخفیف‌های خود را ارائه می‌کنند؟ رایج‌ترین نوع تخفیف‌های اینترنتی در ایران چیست و کدام نوع از تخفیف‌ها در کشور ما و در بین کسب‌وکارهای آنلاین رواج بیشتری دارد؟ با توجه به اینکه ویدُوین خود را بستری برای توسعه کسب‌وکارها می‌داند، از یک سو برای کمک به کسب‌وکارها و از سویی دیگر پاسخ به نیاز مشتریان و فراهم کردن مرجعی از بروزترین تخفیف‌های فروشگاه‌های اینترنتی به دنبال پاسخ به سؤال‌های فوق بود.

انواع تخفیف‌های اینترنتی از نگاه ویدُوین
انواع تخفیف‌های اینترنتی از نگاه ویدُوین

تخفیف، پرداخت هزینه کمتر و خرید ارزان‌تر کالاها و خدمات بوده و نتیجه آن صرفه‌جویی در هزینه است و به احتمال زیاد، شما نیز جزو دوست داران تخفیف هستید و در این زمینه با حدود 99 درصد افراد کره زمین هم فکرید. شاید بتوان گفت پیدا کردن خریداری که از تخفیف بدش بیاد کاری سخت و یا نشدنی است. مدیران کسب‌وکارها و به خصوص کسب‌وکارهای آنلاین نیز به تخفیف علاقه داشته و تخفیف را رایج‌ترین روش پیشبرد فروش می‌دانند و از آن برای ایجاد حس رضایت‌مندی در مشتریان و شکل‌گیری تصویر مثبتی از برندشان در ذهن آن‌ها استفاده می‌کنند. اما با توجه به اینکه استفاده از تخفیف، معایب و مزایای خاص خود را دارد، آیا تمامی سایت‌های اینترنتی و فروشگاه‌ها به یک روش تخفیف‌های خود را ارائه می‌کنند؟ رایج‌ترین نوع تخفیف اینترنتی در ایران چیست و کدام نوع از تخفیف‌ها در کشور ما و در بین کسب‌وکارهای آنلاین رواج بیشتری دارد؟

تحقیقات ویدُوین

با توجه به اینکه ویدُوین خود را بستری برای توسعه کسب‌وکارها می‌داند، از یک سو برای کمک به کسب‌وکارها و از سویی دیگر پاسخ به نیاز مشتریان و فراهم کردن مرجعی از بروزترین تخفیف‌های فروشگاه‌های اینترنتی به دنبال پاسخ به سؤال‌های فوق بود. به همین جهت تیم تحقیق و توسعه ویدُوین اقدام به بررسی تخفیف‌های اینترنتی در ایران کرد. در این بررسی تیم ویدُوین تحلیل بیش از 500  فروشگاه و کسب‌وکار آنلاین ایرانی در 2 سال گذشته را در دستور کار خود قرار داد. در این فرآیند تمام انواع تخفیف‌هایی که در هر یک از کسب‌وکارهای آنلاین ارائه شده بود، مورد بررسی قرار گرفت. بر طبق این تحقیقات، متداول‌ترین تخفیف‌های اینترنتی در ایران و در بین فروشگاه‌های اینترنتی عبارتند از: کد تخفیف، پیشنهاد تخفیف و رویداد. در ادامه به معرفی هر کدام از این تخفیف‌ها خواهیم پرداخت.

کد تخفیف

با توجه به گسترش وبسایتها و ابزارهای آنلاین تولید کد، کدهای تخفیفی رایجترین و بهترین روش تخفیف اینترنتی در ایران است. کسبوکارهای آنلاین با استفاده از کدهای تخفیف، میتوانند مشتریان خود را گروهبندی کرده و به ازای هریک از آنها کد تخفیف مناسب شان را تولید کنند. یکی از مهمترین ویژگیهای کدهای تخفیف، امکان شخصیسازی آنهاست. بطوری که امکان صدور این کدها حتی با نام مشتری نیز وجود دارد. تا این حد شخصیسازی باعث میشود مشتری شما احساس خاص بودن و ویژه بودن داشته و به مشتری وفادار فروشگاه شما تبدیل شود. تخفیف به تنهایی باعث بالا رفتن تأثیرگذاری تبلیغات میشود و استفاده از این کدها که قابل ردیابی است باعث شده میزان اثربخشی تبلیغات قابل اندازه‌گیری باشد. با کمک این کدها به راحتی میتوان نرخ بازگشت سرمایه یا نرخ تبدیل کاربر به مشتری را در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه سنجید.

از مهمترین انواع کدهای تخفیفی میتوان به کد ارجاع شخصی جهت انگیزانندگی برای مراجعه مجدد به محصولات و خدمات، کد دسترسی برای دریافت خدمات یا تخفیفهای ویژهای به گروه خاصی از مشتریان، کد رویدادهای ویژه برای جذب مشتریان خاص شرکت کننده در یک رویداد مانند نمایشگاه، سمینار یا ... کد تخفیف در صورت عضویت در خبرنامه و کد برای شرکتها یا واحدهای خاصی جهت همکاری دوجانبه یا جذب مشتریان مشترک اشاره کرد.


پیشنهاد تخفیف

ارائه پیشنهاد تخفیف به مشتری یکی از روش‌های رقابتی کسب‌وکارها جهت ترغیب، جذب و حفظ و در نهایت، افزایش سهم خرید از هر مشتری است. همانگونه که از نام این نوع تخفیف برمی‌آید، مدیر هر کسبوکاری بسته به شرایط خود، ممکن است پیشنهاداتی را برای عموم ارائه کند. این مدل ارائه تخفیف که محبوبترین نوع تخفیف در بین کلیه کسبوکارهاست، در بین فروشگاههای آنلاین نیز همچنان محبوب است. با اینکه پیشنهاد تخفیف به اندازه کد تخفیف قابلیت سنجش ندارد، اما با توجه به تنوع اجرا، در بین انواع تخفیفهای اینترنتی در ایران نیز، جزو محبوبترینهاست و فروشگاههای اینترنتی زیادی در ایران از آن استفاده میکنند.

پیشنهادات درصدی تخفیف یا درصد پیشنهادی، پیشنهاد ارسال رایگان، پیشنهاد هدیه رایگان، پیشنهاد تخفیف مبلغی از انواع این نوع تخفیف محسوب می‌شوند. البته برخی از کارشناسان، پیشفروش با تخفیف، بستههای تخفیفی پیشنهادهای مورد نیاز مشتری را نیز جزو این دسته از تخفیفها محسوب میکنند.


تخفیف رویدادی

رویدادها ‌و مناسبتها بهانه خوبی برای ارائه تخفیف هستند. در سراسر جهان مناسبتهایی چون ولنتاین، کریسمس، عیدپاک و هالووین بهترین موقعیت برای کسبوکارهاست تا مشتریهای خود را ترغیب کرده و سفارش‌های آنها را در یک زمان ویژه انجام دهند. البته هر کسبوکاری ممکن است متناسب با رویکرد و سیاست و استراتژی خود، رویدادهای عمومی یا رویدادهای مرتبط با خود را برای این کار انتخاب کند. اما تجربه ثابت کرده که استفاده از مناسبتهای رسمی کشوری بخصوص اعیاد ملی و مذهبی تأثیر بسیار زیادی در افزایش فروش دارد و فروشگاههای زیادی همزمان با این مناسبتها در قالب جشنواره فروش، تخفیف ارائه میکنند. توجه به روزهای خاص سال همچون روز پزشک، روز معلم، روز مهندس، روز خبرنگار و ... بهترین راهکار برای اهمیت دادن به گروه خاصی از مشتریان است. تعریف تخفیف به ازای این مناسبتها در جلب توجه اقشار خاص جامعه مؤثر است. ارائه پیشنهاد در طول نمایشگاهها، کنفرانسها و سمینارها که نوعی از رویداد محسوب میشوند نیز جزو راهکارهای ارائه شده توسط کسبوکارهای آنلاین ایرانی هستند. حراج دورهای سالیانه یا فصلی، فروش ویژه در تعطیلات، رویدادهای ویژه کسبوکار مانند افتتاح شعبه یا سالگرد تأسیس و ارائه فروش ویژه به بهانه اولین دوره ارائه محصول جدید، همگی از دیگر انواع تخفیفهای رویدادی هستند.


مقاله قبلی

تأثیر کوپن یا کد تخفیف بر مغز

مقاله بعدی

چرا  کد تخفیف باعث افزایش فروش می‌شود؟

یکشنبه، 05 آبان 1398 11:57