تاریخچه استفاده از کوپن یا کد تخفیف

در این مقاله تاریخچه بکارگیری کوپن و کد تخفیف در معاملات شرح داده شده است. به ظهور اولین کوپن‌ها، گسترش استفاده از کد تخفیف و تنوع انواع تخفیف‌ها پرداخته‌ایم و اقبال مصرف کننده‌ها را به استفاده از انواع مختلف کوپن شرح داده ایم.

تاریخچه استفاده از کوپن یا کد تخفیف
تاریخچه استفاده از کوپن یا کد تخفیف

کوپن‌ها بیش از یک قرن است که استفاده می‌شوند. آنها برای کمک به مصرف کنندگان در تخفیف در معاملات موثر هستند. کوپن‌ها با تخفیف‌ها و تشویق مصرف کننده‌ها به خرید در معاملات رونق ایجاد می‌کنند و حکم تقویت کننده جریان معاملاتی را دارند. آیا هرگز به نحوه ابداع اولین کوپن و شروع این سبک جدید از تبلیغات فروش فکر کرد‌ه‌اید؟ در این مقاله به کوپن‌ها، ظهورشان در صنعت تبلیغات و سیر تکامل آنها از ابتدای ابداع تا چشم انداز تحولاتشان در آینده پرداخته شده است.

تولد اولین کوپن


تاجری از آتلانتا به نام آسا کاندلر، صاحب شرکت Coca-Cola، اولین کوپن را در سال 1887 ابداع کرد تا نوشابه جدید خود یعنی کوکاکولا را تبلیغ کند. کمپین تبلیغاتی نوآورانه او با دادن کوپن‌هایی که مصرف کننده‌ها پس از خرید می‌توانستند با استفاده از آن یک بطری مجانی کوکاکولا دریافت کنند، موج‌هایی از اشتیاق خرید را در جامعه ایجاد کرد. او پس از این واقعه تازه متوجه تأثیر این پدیده نو ظهور و مفهوم آن در جهان بازاریابی، به ویژه بازاریابی تولید و تقاضا شد. ابداع او کوکاکولا را از یک نوشیدنی ناچیز به حاکم نوشیدنی‌های بازار تبدیل کرد. در حالی که بیشتر کوپن‌های او در خیابان‌های آتلانتا به شکل دست به دست پخش می‌شدند، برخی نیز از طریق نامه ارسال می‌شدند و یا به همراه مجلات ارائه شدند. کوکاکولا توانست طی دو دهه، 8.5 میلیون مصرف کننده را با استفاده از کوپن جذب کند.

اشتیاق عمومی به کوپن‌ها

با وجود موفقیت کوکاکولا با پخش کوپن، تا سال 1909 شرکت دیگری برای  جذب مصرف کننده‌ها از تولید و پخش کوپن استفاده نکرد. ادعا می‌شود که C.W. Post دومین شرکت آمریکایی است که کالایی را با کوپن تبلیغ کرده است. آنها شروع به عرضه کوپن با تخفیف یک درصدی در غلات صبحانه و کشمش کردند و میزان پاسخگویی مصرف کننده‌ها بسیار موفق بود. شرکت‌ها شروع به درک ارزش کوپن کردند، و اینکه کوپن‌ها تنها منحصر به محصولات Coca-Cola نیستند، مشاغل سراسر کشور می‌خواستند درگیر این روش جدید تبلیغاتی شوند.


تغییر سطح بازی

در سال 1940، اولین کوپن‌های فروشگاهی توسط فروشگاه‌های بزرگ شهر توزیع شد. آنها به دنبال جذب مشتریانی بودند که برای راحتی و وفاداری، به فروشنده‌های محلی خود مراجعه می‌کردند. این کوپن‌ها توانستند قواعد بازی را تغییر دهند چون حجم و ارزش کوپن‌ها بیش از آن بود که مصرف کننده‌ها بتوانند آن را نادیده بگیرند. در سال 1950 برای اولین بار کوپن در کشور جماهیر شوروی توضیع و استفاده شد. استقبال عمومی از کوپن در کشورهای دیگر نیز فوق العاده بود. در سال 1957، اولین کوپن ترخیص کالا توضیع شد و با حذف واسطه بین تولید کنندگان و خرده فروشان، روند استفاده از کوپن‌ها سریع‌تر و ساده‌تر شد. همچنین این تغییرات تولیدکنندگان بیشتری را تشویق به توزیع کوپن به طور مستقیم در خرده فروشی محصولات خود کرد.

در سال 1965، حدود نیمی از جمعیت ایالات متحده بطور منظم از کوپن استفاده می‌کردند. بیشتر کوپن‌ها در روزنامه‌ها و مجلات توزیع می‌شدند و اغلب بخش عمد‌ه‌ای از این مجلات به کوپن‌های چاپ شده اختصاص می‌یافت. تا سال 1975، تعداد مصرف کننده‌های کوپن به سه چهارم جمعیت افزایش یافت. صنایعی غیر از کالاهای بسته بندی شده، شیوه‌های گوناگونی را برای استفاده از کوپن تخفیف به تصویب رساندند. روزنامه‌های یکشنبه کوپن‌هایی چاپ می‌کردند که همه چیز را از فست فود گرفته تا چک‌های بانکی تبلیغ می‌کرد. فروشگاه‌های مواد غذایی بر اساس مقدار خرید مصرف کننده‌ها، چاپ کوپن در پشت رسید را آغاز کردند.


کوپن الکترونیکی

ظهور اینترنت در سال 1990 منجر به تولید کوپن‌های الکترونیکی، کدهای کوپن آنلاین و کوپن‌های مجازی شد. مصرف کنندگان به دلیل ارزش زیاد و پس‌انداز فوری، به کوپن‌های الکترونیکی علاقه بیشتری نشان می‌دهند. آنها به صورت: کوپن با درصدی تخفیف، ارائه محصولات رایگان با استفاده از یک کوپن، خرید یک کالا و دریافت یک نسخه رایگان و بسیاری از انواع پیشنهادات دیگر از طریق کوپن ارائه می‌شوند. جستجو و دریافت کوپن‌های الکترونیکی ساده‌تر و نحوه استفاده از آنها سریع‌تر و بهتر است. خرده فروشان کوپن را در وب سایت‌های خود ارائه می‌کنند. مصرف کنندگان می‌توانند از طریق اینترنت به این سایت‌ها دسترسی پیدا کنند و یا در لیست ایمیل خود کد تخفیف را دریافت کنند. با استفاده از کوپن الکترونیکی توضیع کوپن‌ها به سرعت افزایش یافت تا جایی که تنها در آمریکا رقمی معادل سه میلیارد دلار به این کوپن‌ها اختصاص دارد.

آینده کوپن

امروزه، وب‌سایت‌های مختلف کوپن ارائه می‌کنند. علاوه بر وب سایت‌ها، اپلیکیشن‌های بسیاری برای ارائه کوپن روی موبایل ارائه شده‌اند. خریداران می‌توانند کوپن‌ها را مستقیم از سایت‌های کوپن بردارند، پیشنهادهای تخفیف را دریافت کنند و حتی بارکدها را از تلفن‌های خود اسکن کنند. با توجه به شرایط موجود، کوپن‌ها از همیشه قدرتمندتر و سخاوتمندانه‌تر شده‌اند. آنها به راحتی یک کلیک در اختیار مصرف کننده‌ها قرار می‌گیرند، در سال 2012، استفاده از کوپن از طریق تلفن همراه از 5 میلیارد نفر فراتر رفت و در سال 2014 این تعداد دو برابر شد زیرا استفاده از کوپن در بین همه گروه‌های اقتصادی و اجتماعی محبوب شده است.

در کنار این محبوبیت به دلیل تنوع و تعدد کوپن های ارائه شده، اطلاع یافتن به موقع از وجود آنها و استفاده از کوپن‌هایی با بهترین تخفیف‌ها، کاری به نسبت پیچیده شده است. اما وب سایتی مانند ویدوُین کدهای تخفیفهای آنلاین ارائه شده را یک‌جا، سریع و ساده اطلاع رسانی می‌کند، بنابراین هر کالایی را که مصرف کننده قصد خرید داشته باشد می‌تواند به راحتی در این سایت جستجو کرده و از انواع کد تخفیف و کوپن‌های ارایه شده مطلع گردد. با خدمات این سایت می‌توان بیشترین تخفیف را انتخاب کرده و پول بیشتری پس‌انداز کرد.

همانطور که فن‌آوری تکامل پیدا می‌کند، کوپن‌ها نیز به همان شکل مدرن‌تر، پیشرفته‌تر و در دسترس تر می‌شوند! آینده برای معامله کننده‌های بی‌حد و مرز خوب به نظر می‌رسد و همه اینها به خاطر ایده آسا کاندلر، مالک کوکاکولا است که تصمیم گرفت به مردم یک لیوان کوکای رایگان بدهد!


مقاله قبلی

پنج دلیل قانع کننده برای اینکه در هنگام خرید آنلاین از کد تخفیف استفاده کنیم

مقاله بعدی

تأثیر کوپن یا کد تخفیف بر مغز

یکشنبه، 28 مهر 1398 11:55