به مشتریان مان کد تخفیف بدهیم یا نه؟

ارائه تخفیف، یکی از راه‌های جذب سریع مشتری به فروشگاه‌تان است و با ارائه تخفیف می‌توانید توجه مشتریان را به فروشگاه خودتان جلب کرده و حس صرفه‌جویی را در مشتریان‌تان بیدار کنید. اما این جلب توجه لاجرم منجر به خرید نمی‌شود. اگر با اصول درست ایجاد تخفیف آگاه نباشید، ممکن است ، تأثیری منفی بروی مشتری خود بگذارید و یا حتی او را از خرید منصرف کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با نکته‌های مثبت و منفی کد تخفیف آشنا کنیم تا شما بتوانید بهترین تصمیم را برای کسب‌وکارتان بگیرید.

به مشتریان مان کد تخفیف بدهیم یا نه؟
به مشتریان مان کد تخفیف بدهیم یا نه؟

ارائه تخفیف، یکی از راه‌های جذب سریع مشتری به فروشگاه‌تان است و با ارائه تخفیف می‌توانید توجه مشتریان را به فروشگاه خودتان جلب کرده و حس صرفه‌جویی را در مشتریان‌تان بیدار کنید. اما این جلب توجه لاجرم منجر به خرید نمی‌شود. اگر با اصول درست ایجاد تخفیف آگاه نباشید، ممکن است ، تأثیری منفی بروی مشتری خود بگذارید و یا حتی او را از خرید منصرف کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با نکته‌های مثبت و منفی کد تخفیف آشنا کنیم تا شما بتوانید بهترین تصمیم را برای کسب‌وکارتان بگیرید.


 کاهش حاشیه سود

شکی نیست که با ارائه تخفیف، حاشیه سود شما به ازای هر کالا کم می‌شود ولی قرار نیست به بازدهی منفی یا ضرردهی‌تان منجر شود. چنان‌چه هدف شما بالابردن فروش است، باید بدانید که سود شما مانند گذشته نیست و به ازای هر کالا یا خدمات درصد کمی نصیب‌تان می‌شود اما در عوض حجم فروش‌تان بیشتر شده و در مجموع با افزایش سود مواجه می‌شوید. با انتخاب استراتژی قیمت‌گذاری و همچنین استراتژی تخفیف‌دهی مناسب می‌توانید این نکته منفی را به نقطه قوت خود تبدیل کنید. پیشنهاد می‌کنیم به فکر افزایش گردش کار یا گردش موجودی انبار باشید و سیاست تخفیفی خودتان را طوری برنامه‌ریزی کنید که به افزایش سرعت گردش مالیتان کمک کند. البته بعضی از غیر کارشناسان راهکار افزایش کاذب قیمت و اِعمال تخفیف بعد از آن را ارائه می‌کنند که این کار اعتماد مشتری را سلب کرده و به‌ خصوص در طولانی مدت، نتیجه معکوس می‌دهد.


شرطی شدن

کارشناسان یکی از مهم‌ترین نکته‌های منفی کد تخفیف و در عین حال مثبت را شرطی شدن مشتری می‌دانند. در فرآیند شرطی شدن، که یک واکنش غیر ارادی نسبت به محرک است، مشتری‌ها فقط منتظر زمان‌های ویژه و ارائه تخفیف‌ها می‌شوند و از خدمات اصلی در زمان‌هایی غیر ‌از آن بازه استفاده نمی‌کنند. خبرگان بازاریابی از شرطی کردن مشتریان به نفع برند خود سود می‌برند و با ایجاد کمپین‌هایی فقط بعضی از محصولات‌شان را در تخفیف عرضه می‌کنند. در شرطی کردن، مشتری از اجناس شامل تخفیف آگاهی دارد و در همان زمان اقدام به خرید آن‌ها می‌کند ولی اجناس خارج از تخفیف را در تمام طول سال می‌خرد. حراج لباس خارج از فصل یکی از راه‌های موفق و مرسوم شرطی‌سازی مشتریان است. تخفیف رستوران‌ها در روزهای ابتدای هفته نیز به نوعی شرطی‌سازی مشتری است که او را در زمان تعیین‌شده به رستوران می‌کشاند.


گرایش به مشتریان قیمت محور

نگرانی برخی از منتقدان تخفیف، جذب مشتریانی است که فقط قیمت محور هستند و یکی از نکته‌های منفی کد تخفیف را این مسأله میدانند که رفتار کسبوکار با گرایش به سمت اینگونه مشتریان تغییر یافته و باعث از دست دادن مشتریان وفادار می‌شود. نکته مهم در اینجا توجه به این اصل است که رفتار کسب‌و‌کار شماست که رفتار مشتری را می‌سازد. شما با انتخاب استراتژی مناسب میتوانید از تخفیف به عنوان نقطه عطفی برای جذب و حفظ بیشتر مشتریان استفاده کنید و تخفیف را شامل مشتریانی کنید که خریدهای مجدد انجام میدهند. توصیه دیگر هم ارائه تخفیف‌های هوشمند و بهویژه شخصی مانند تخفیف سالگرد تولد برای توسعه وفاداری مشتریان است.


تضعیف احتمالی برند

برند H&M هر ساله حدود ۱۲ تُن لباس خود را نابود می‌کند ولی لباس‌های خود را با تخفیف عرضه نمی‌کند. این سیاستی است که فقط توسط برخی از برندها دنبال می‌شود و شامل همه نمی‌شود و البته که تعداد برندهای مطرحی که از استراتژی‌های تخفیف‌دهی استفاده می‌کنند به مراتب بیشتر است. اما نکته مهم این است که برند یا شرکتی که حوزه کالا و خدمات لاکچری را انتخاب کرده، باید در تعیین تخفیف، محتاط‌تر عمل کند، چرا که امکان دارد با دادن تخفیف یا کم کردن قیمت، آسیب ببیند. این برندها این کار را بسیار هوشمندانه انجام می‌دهند چرا که هدف آن‌ها فروش انبوه نیست و فروش محدود با سود بالا برای افراد خاص را در نظر دارند.

 

پایین آمدن ارزش محصول

برخی از مشتریان بر این باورند که «قیمت محصول، کیفیت آن را نشان میدهد». لذا وقتی که میبینند چیزی گران نیست یا تخفیف دارد، بهویژه در زمانی که تعیین ارزش آن دشوار است، تصور میکنند با محصول یا خدمات بیکیفیتی مواجه شدهاند. البته برخی از این افراد تا حدی در این کار افراط دارند که فقط محصولات تولید شده توسط برندها و بهویژه گرانترینشان را خریداری میکنند، چرا که معتقدند کیفیت آنها به دلیل قیمت بالایشان بهتر است!!!

در نظر داشته باشید که همه مردم را نمی‌توانید راضی کنید و شاید این گروه مشتری شما نباشند. اما جدا از اِعمال تخفیف، این تفکر را همیشه به مشتری خودتان منتقل کنید، که کیفیت و ارزش کالای شما بالاست. در ارائه تخفیف، هم باید به زمان‌دار بودن و هم شرایط خاص آن تأکید کرد. استفاده از تخفیف غیرمستقیم یا حجمی هم راهکار مناسبی است. به جای اینکه روی تغییر قیمت مانور بدهید، از استراتژی رایگان استفاده کنید و خدمات مکمل یا کالای رایگان ارائه کنید.

 

نکته پایانی

در تخفیف دادن به مشتری باید هدف‌مان را مشخص کرده و استراتژی متناسب با کسب‌وکار خودمان را انتخاب کنیم. اما در تخفیف دادن با مشتری صادق باشید، زیرا جلب اعتماد مشتری سخت‌ترین وظیفه یک کسب‌وکار است که به راحتی به دست نمی آید. باید در نظر داشت اعتماد در ذهن مشتری هنگامی ایجاد می‌شود که او به قیمت اعتماد کند و این مسأله بسیار مهمی است. استفاده از سایت‌هایی مانند ویدُوین و کمک گرفتن از مشاورین این مجموعه‌ها می‌تواند به شما در انتخاب نحوه ارائه کد تخفیف یا کوپن کمک کرده و با تبدیل نکته‌های منفی کد تخفیف به مثبت،‌ باعث رشد کسب‌وکارتانشود.


مقاله قلبی

پنج مزیت کدهای تخفیف برای کسب‌وکارها

مقاله بعدی

ویدُوین چطور به جذب مشتریان شما کمک می‌کند؟

شنبه، 11 آبان 1398 13:26